Bris stödlinje är nu öppen dygnet runt.
Bris stödlinje är nu öppen dygnet runt. - Foto: Foto: Jessica Gow/TT och Henrik Montgomery/TT

Nu är Bris stödlinje öppen dygnet runt: "Behovet är större"

Fler barn än någonsin ringde till Bris under 2020 och nu har organisationen tagit beslutet att deras stödlinje ska vara öppen för samtal dygnet runt – från och med idag.


Nyheter24 har tidigare rapporterat om hur Bris såg en rekordökning av samtal till deras stödlinje under pandemiåret 2020. 

Stödlinjen har tidigare varit öppen för samtal mellan klockan 09.00 och 12.00 på vardagar och mellan klockan 14.00 och 21.00 både vardagar och helger. Men nu utökar Bris sina öppettider – och håller öppet dygnet runt. 

Ändras efter önskemål från barn – och kritik från FN

Enligt Sara André, kurator på Bris, är det inte coronapandemin som lett fram till att organisationen nu tar emot samtal dygnet runt, även om pandemin gör det ännu mer angeläget. Istället pekar André på flera andra faktorer.

Foto: Jessica Gow/TT

– Dels har vi har sett att trycket hos oss på Bris har varit högt under flera år och vi ser en ökning varje år i antalet barn som kontaktar oss via telefon och chatt. Dels har barn själva önskat att vi ska ha längre öppettider, säger hon till Nyheter24 och fortsätter:

– Sedan har Sverige också fått kritik från FN:s barnrättskommitté angående att vi inte haft någon nationell stödlinje som erbjuder stöd dygnet runt.

"Behovet är större på natten"

Att Bris stödlinje nu finns tillgänglig sent på kvällen och på natten är särskilt viktigt eftersom detta är tider då barns behov av stöd ökar. 

Foto: Henrik Montgomery/TT

– Vi vet av erfarenhet att oro, ledsamhet och tankar om att inte vilja leva förstärks för barn på sen kväll och på natten när de är mer ensamma. Det är tider då andra vuxna sover eller då trygga platser, såsom skolan, är stängda. Behovet av stöd är därför större på natten, säger André.

Samma stöd – men beredskap för mer akuta samtal

Det stöd erbjuds under natten kommer att likna det stöd som erbjuds under dagtid, men med ett större fokus på att lugna barnet i stunden och med beredskap för mer akuta samtal.

– Vi lyssnar, tryggar och lugnar precis som på dagtid, men på nattetid blir det ännu mer viktigt eftersom vi vill hjälpa barn att komma till ro. Det blir viktigt att hjälpa barn att hitta strategier i stunden för att lugna ned sig, för att varva ned och för att kanske somna, säger André och fortsätter:

Foto: Janerik Henriksson/TT

– Sen tror vi att det kommer att vara mer samtal av akut karaktär där det inte är läge att lugna, utan snarare blir viktigt att hjälpa barnen att få en mer akut kontakt med till exempel SOS Alarm eller en socialjour. 

Är du ett barn som är i behov av stöd?

Kontakta Bris stödlinje på telefonnumret 116 11 eller få stöd via Bris chatt

Läs mer:

Rekordökning av samtal till Bris: "Var extra uppmärksam"

Mobbad 14-åring hittad död – kastades i flod av jämnåriga

9-åriga Quaden mobbades – nu kärleksbombas han på nätet

/
/
De senaste nyheterna direkt i din inkorg!