Svenska dataspelsindustrins omsättning växte till 34,6 miljarder kronor under 2023. Det slås fast i branschorganisationen Dataspelsbranschens senaste årsrapport Spelutvecklarindex. Ökningen i procent skrivs till 6,4 procent. En rejäl inbromsning jämfört med 2022 då siffran var 18 procent, eller 2021 då det handlade om 24 procent.
Men i en omvärld med ekonomisk kris, krig i Europa och neddragningar bland internationella spelföretag klarar sig Sverige ändå med huvudet hållet högt, enligt Johanna Nylander:
— Vi är bra på att göra spel här, det är det tydligaste. Det ger effekt. Spelarna köper svenska spel.
Fler anställda
Rent pengamässigt bidrar de svenska spelarna med 1,7 miljarder kronor i momsintäkter till statskassan vid köp av dataspel, enligt rapporten. Pengarna in i branschen omsätts bland annat till fler anställda, ett nyckeltal som återigen ökar.
— Där skiljer sig Sverige från exempelvis Storbritannien eller liknande länder. I Sverige är det en långsiktighet i att anställa någon. Så det är en väldigt positiv siffra tycker jag, säger Johanna Nylander.
Konkurrens
Nylander tror själv att svallvågorna från neddragningar i större internationella spelkoncerner redan har nått Sverige.
— Det är därför vi bara ser en sexprocentig ökning exempelvis, i stället för kanske en 25-procentig ökning. Det är klart vi har sett rubrikerna från omvärlden och att enskilda bolag haft det tuffare året som gått, säger hon.
Den absoluta majoriteten, 81 procent, av de svenska spelföretagen har färre än fem anställda. Men att det skulle råda en form av ohälsosam konkurrens om spelarnas tid och pengar tror inte Nylander:
— Även om man konkurrerar om spelarna är det inte en direkt konkurrens, spelar du ett spel spelar du ofta andra också, säger hon.