Nyheter24
Annons

Kunderna rusar till godisbutikerna – här är anledningen

Publicerad: 13 maj 2025, kl. 18:00
Uppdaterad: 13 maj 2025, kl. 19:00
bubs-gor-succé-i-usa
Svenskt godis gör succé på andra sidan Atlanten. Foto: Mariam Butt/TT, Mark Lennihan/TT & Martina Holmberg/TT.

En klassisk svensk godissort har tagit sig hela vägen från Jönköping till andra sidan Atlanten. 

Svenskt godis populärt bland amerikaner

Redan i början av fjolåret började svenskt godis synas på den amerikanska marknaden. Fenomenet lösgodis hade då gjort inträde på diverse sociala plattformar och nått amerikanerna. 

Lösgodiset framstod för många i USA som exotiskt och man betraktade lördagsgodiset som en "nationell ritual" i Sverige. Kilopriset var dock långt ifrån det svenska kilopriset: Cirka 380 svenska kronor gick godiset för då.

Bubs gör succé – lanseras i USA

Svenskt godis ser inte ut att ha upphört med att göra succé i USA. Från och med hösten 2025 kommer godiset Bubs att finnas på den amerikanska marknaden. 

Annons

Bubs har funnits sedan 1992 i Sverige och företaget finns i dag i Jönköping. En av deras mest kända godisar är den röda och svarta dödskallen, en annan är en form av skumgodis i banansmak. 

Lösgodis, däribland dödskallen från Bubs. Foto: Gorm Kallestad/TT.

Siktar mot "de största återförsäljarna"

I ett pressmeddelande från Orkla Snacks, som sedan 2023 äger Bubs, skriver företaget att Bubs fick stort genomslag på sociala medier då influencers från USA och Sydkorea uppmärksammade godiset under hashtaggen #swedishcandy. 

– USA är en enorm och attraktiv möjlighet för oss. Målet är att BUBS ska finnas hos de största återförsäljarna i USA och nå så många konsumenter som möjligt, säger Niclas Arnelin, Director International Expansion på Orkla Snacks och tidigare vd på BUBS, i ett pressmeddelandet

Kommentarer

Annons
Annons
Annons