En klassisk svensk godissort har tagit sig hela vägen från Jönköping till andra sidan Atlanten.
MISSA INTE: Kunderna rusar till butiken – godiset gör succé
Svenskt godis populärt bland amerikaner
Redan i början av fjolåret började svenskt godis synas på den amerikanska marknaden. Fenomenet lösgodis hade då gjort inträde på diverse sociala plattformar och nått amerikanerna.
Lösgodiset framstod för många i USA som exotiskt och man betraktade lördagsgodiset som en "nationell ritual" i Sverige. Kilopriset var dock långt ifrån det svenska kilopriset: Cirka 380 svenska kronor gick godiset för då.
Bubs gör succé – lanseras i USA
Svenskt godis ser inte ut att ha upphört med att göra succé i USA. Från och med hösten 2025 kommer godiset Bubs att finnas på den amerikanska marknaden.
Bubs har funnits sedan 1992 i Sverige och företaget finns i dag i Jönköping. En av deras mest kända godisar är den röda och svarta dödskallen, en annan är en form av skumgodis i banansmak.
MISSA INTE: Ica Maxi-butikens uppmaning till kunderna

Siktar mot "de största återförsäljarna"
I ett pressmeddelande från Orkla Snacks, som sedan 2023 äger Bubs, skriver företaget att Bubs fick stort genomslag på sociala medier då influencers från USA och Sydkorea uppmärksammade godiset under hashtaggen #swedishcandy.
– USA är en enorm och attraktiv möjlighet för oss. Målet är att BUBS ska finnas hos de största återförsäljarna i USA och nå så många konsumenter som möjligt, säger Niclas Arnelin, Director International Expansion på Orkla Snacks och tidigare vd på BUBS, i ett pressmeddelandet.