Nyheter24
Annons

Kunderna rusar till godisbutikerna – här är anledningen

Publicerad: 13 maj 2025, kl. 18:00
Uppdaterad: 13 maj 2025, kl. 19:00
bubs-gor-succé-i-usa
Svenskt godis gör succé på andra sidan Atlanten. Foto: Mariam Butt/TT, Mark Lennihan/TT & Martina Holmberg/TT.

Ett klassiskt svenskt godis bryter nya marker genom att ta sig in på en av världens största marknaden. Här är anledningen till det växande intresset för svenskt godis.

En klassisk svensk godissort har tagit sig hela vägen från Jönköping till andra sidan Atlanten. 

Svenskt godis populärt bland amerikaner

Redan i början av fjolåret började svenskt godis synas på den amerikanska marknaden. Fenomenet lösgodis hade då gjort inträde på diverse sociala plattformar och nått amerikanerna. 

Lösgodiset framstod för många i USA som exotiskt och man betraktade lördagsgodiset som en "nationell ritual" i Sverige. Kilopriset var dock långt ifrån det svenska kilopriset: Cirka 380 svenska kronor gick godiset för då.

Annons

Bubs gör succé – lanseras i USA

Svenskt godis ser inte ut att ha upphört med att göra succé i USA. Från och med hösten 2025 kommer godiset Bubs att finnas på den amerikanska marknaden. 

Bubs har funnits sedan 1992 i Sverige och företaget finns i dag i Jönköping. En av deras mest kända godisar är den röda och svarta dödskallen, en annan är en form av skumgodis i banansmak. 

Annons
Lösgodis, däribland dödskallen från Bubs. Foto: Gorm Kallestad/TT.

Siktar mot "de största återförsäljarna"

I ett pressmeddelande från Orkla Snacks, som sedan 2023 äger Bubs, skriver företaget att Bubs fick stort genomslag på sociala medier då influencers från USA och Sydkorea uppmärksammade godiset under hashtaggen #swedishcandy. 

– USA är en enorm och attraktiv möjlighet för oss. Målet är att BUBS ska finnas hos de största återförsäljarna i USA och nå så många konsumenter som möjligt, säger Niclas Arnelin, Director International Expansion på Orkla Snacks och tidigare vd på BUBS, i ett pressmeddelandet

Kommentarer

Annons
Annons
Annons