Nyheter24
Annons

Drycken nobbas på Systembolaget – inte hänt på 30 år

Publicerad: 28 maj 2025, kl. 18:00
Uppdaterad: 28 maj 2025, kl. 18:09
Systembolagets logga och en hylla med amerikanska viner.
Systembolaget vittnar om ett tapp i försäljningen av ett visst vin. Foto: Oscar Olsson/TT & Johan Nilsson/TT.

På Systembolaget ser man en ny trend. Amerikanska viner har fått ett rejält tapp i försäljning och anledningen tros vara Donald Trump.

I Danmark startade man i början av året en Facebook-grupp för de som vill bojkotta amerikanska produkter. Snart följde man efter i Sverige.  

Anledningen till bojkotten är för många den politik som bedrivits av presidenten Donald Trump. Sedan hans inträde i Vita huset har han bland annat slopat USA:s internationella bistånd och visat Sydafrikas president Cyril Ramaphosa en bild på "folkmord" som han hävdar skett i Sydafrika men som i själva verket ägde rum i Kongo-Kinshasa.

I skrivande stund har den svenska Facebook-gruppen "Bojkotta varor från USA" drygt 88 000 medlemmar. 

Bojkott av amerikanska viner på Systembolaget

Annons

Bojkotten har märkts av på Systembolaget, säger sortimentschefen Ulf Sjödin till Sveriges Radio. 

Amerikanska röda viner på Systembolaget. Foto: Johan Nilsson/TT.

En sådan dramatisk reaktion av politiska orsaker är ovanlig, men inte främmande. Under 1990-talet var det flera som bojkottade franska varor efter att Frankrike hade testat kärnvapen.

– Då minskade ju franska viner rejält, då var det en ännu större effekt. Dessutom var ju Frankrike det största ursprungslandet för viner, säger han till radion. 

Annons

Teorin: "Många olika alternativ"

Systembolaget har däremot inte sett samma tapp i försäljning av amerikansk sprit. 

– Jag tror att det kan bero på att det finns så många olika alternativ bland viner. Det finns ju viner som har liknande karaktär och passar till liknande matträtter.

Bryter trend

Annons

Under första kvartalet 2025 minskade försäljningen av amerikanska viner sett till volym med 15 procent i jämförelse med samma period under fjolåret. 

Amerikanska röda viner på Systembolaget. Foto: Johan Nilsson / TT.

Sjödin säger att trenden är ovanlig eftersom ett land som omnämns mer i media ofta också gör större succé på marknaden. 

– När ett ursprungsland nämns ofta i media påverkar det i allmänhet positivt, säger Sjödin till Sveriges Radio

Kommentarer

Annons
Annons
Annons