Totalt pågår ett 50-tal tillsynsärenden hos Konsumentverket efter att jurister granskat mängder med inlägg på Tiktok, Youtube, Instagram och Snapchat och sett att många kända influerare och annonsörer gör dold reklam.
— Det finns ett behov av att förstärka det arbete som Konsumentverket redan har vad det gäller olika tillsynsärenden just mot influencers, säger civilminister Erik Slottner (KD) till TT.

”Skydda barn och unga”
I det nya uppdraget ingår att myndigheten ska vägleda influerare och företag som anlitar influerare, till exempel genom informationsinsatser. Detta för att de ska bättre ska kunna göra rätt för sig vid marknadsföring.
Ska de inte kunna följa gällande regelverk själva?
— Vi är beredda att ge uppdrag till de myndigheter som kan göra något för att komma åt det här stora samhällsproblemet, inte minst för att skydda barn och unga, säger Slottner.
Det handlar även om att höja barn och ungas kunskap om marknadsföring – men hur det ska gå till är upp till Konsumentverket.
— De här influerarna nyttjar ju en slags falsk vänskap med barn och unga för att kränga produkter, där det ibland inte är tydligt vad som är marknadsföring och inte, säger socialminister Jakob Forssmed (KD).
Kan bli ändringar
Forssmed menar att barn och ungas självkänsla drabbas, något som bland annat syns i att många ringer till Bris kring ätstörningsproblematik.
Är det primärt brister i marknadsföring som får de effekterna?
— Det handlar om att det finns en symbios mellan skönhetsindustrin, sociala mediebolagen och influencers som går ut på att barn ska mötas av den här typen av budskap i timmar varje dag, säger Forssmed.
Konsumentverket ska även bedöma om det finns brister i nuvarande regelverk och i så fall föreslå ändringar.
