Annons

Smink från Kina erövrar väst efter Tiktokförbud

Publicerad: 11 juli 2025, kl. 13:10
När Tiktok tillfälligt stängdes ned i USA hoppade miljontals amerikanska användare över till den kinesiska motsvarigheten och upptäckte kinesiska skönhetsprodukter. Arkivbild. Foto: Andy Wong/AP/TT

Först kom de udda skönhetsprodukterna från Sydkorea och tog väst med storm. Och nu, efter K-beauty-trenden med snigelslem och andra exotiska ingredienser, är det C-beauty från Kina som är på väg att erövra världen.

De kinesiska företag som säljer smink och andra skönhetsprodukter har till viss del USA:s högsta domstol att tacka för sin knoppande succé i västvärlden.

Det var när domstolen övervägde att stoppa den kinesiska plattformen Tiktok i USA och appen tillfälligt försvann i landet som kinesiska skönhetsprodukter blev uppmärksammade.

Uppskattningsvis två miljoner amerikanska Tiktok-användare hoppade över till den kinesiska appen Xiaohongshu, även känd som Rednote, och där väntade kinesiska skönhetsprodukter på att bli upptäckta av dem.

2,3 miljoner visningar

”Jag insåg att Rednote hade många skönhetshemligheter som USA inte kände till”, säger Hailey Laine, en Tiktok-skapare i Chicago till Bloomberg. Hon gick med i Xiaohongshu i januari och använder nu båda apparna – Rednote för att hitta skönhetsinspiration och Tiktok för att publicera om det.

Annons

I januari delade Laine en video av sig själv där hon använde ett puder och ljusrosa rouge för att återskapa den “glow” som är populär bland kinesiska skönhetsinfluerare. Det resulterade i 300 000 gillamarkeringar och 2,3 miljoner visningar.

Den typen av exponering har varit nyckeln till framgång för kinesiska så kallade C-beauty-varumärken. Ett av dem är Judydoll som startade i Kina 2017 och därefter expanderade på marknader i hela Asien 2021.

Judydolls totala försäljning ökade från 232 miljoner dollar, motsvarande 2,2 miljarder kronor, 2023 till 345 miljoner dollar, 3,2 miljarder kronor 2024.

Upp 400 procent

Den utländska detaljhandelsförsäljningen ökade med 400 procent 2024, delvis tack vare onlineförsäljning direkt till kund via exempelvis Tiktok Shop, enligt Stefan Huang, på Judydolls moderbolag Joy Group Ltd.

Han säger också att sociala medier har varit viktiga för att ”bygga företagets trovärdighet”.

Flera av Judydolls produkter har blivit storsäljare efter att videor med användare som hyllar dem fått miljontals visningar. Ett exempel är företagets Curling mascara. I stället för den vanliga mascaraborsten appliceras mascaran med ett tunt spiralformat stålrör vilket användarna hyllat och Judydoll har sålt mer än 8 miljoner mascaror.

Kommentarer

Annons
Annons
Annons