Om du någon gång har handlat på Ica är säkerligen märken som "Ica Basic", "Ica Skona" eller "Ica I love eco" inte obekanta. Om du i stället föredrar Coop är "Änglamark" och "Xtra" mer frekvent förekommande i butikshyllorna. Hos Axfoods butiker, det vill säga på bland annat Willys-, City Gross- och Hemköpbutiker, finns i stället ofta "Garant" och "Eldorado".
Det är ingen slump att de olika märkena exponeras olika mycket i olika butiker av olika matkedjor. En ny studie bekräftar tidigare misstankar.
Prioriterar egna märken i butikshyllorna
Ica, Willys och Coop exponerar egna varumärken mer än motiverat sett till marknadsandelar, något som Dagligvarunytt var först att rapportera om.
Leverantörer av märkesvaror, det vill säga de varor som inte ägs av matkedjan själva, har tidigare varit bekymrade över att trängas undan av kedjornas egna varumärken, EMV.
– Vi har kunnat visa att överexponeringen av EMV i vissa fall är så pass omfattande att det sannolikt inte handlar om slumpen, säger masterstudenterna Frida Lesniak och Greta Berzell på Ekonomihögskolan vid Lunds universitet och som har genomfört studien, till tidningen.
Kan leda till ett minskat utbud
Det finns flera anledningar att bekymra sig över detta, menar studenterna. Synlighet, försäljning och förhandlingsposition gentemot handeln är några av de saker som riskerar att försämras för övriga varumärken.
– För konsumenterna kan en sådan utveckling leda till ett minskat utbud av varumärken och därmed en upplevd begränsning av valmöjligheter, säger Lesniak och Berzell till tidningen.
Egenmärkta varor inte bara dåliga
Samtidigt har utbredningen av kedjornas egna varumärken bidragit till både lägre priser och större variation i sortimentet, enligt en rapport från Konkurrensverket i fjol. Men även där konstaterar man riskerna med en allt för stor utbredning av EMV.
”Det är uppenbart att handeln drar fördelar av EMV genom ökade vinster, vilket kan vara problematiskt sett ur konsumentperspektiv då högre marginaler indikerar bristande konkurrens på konsumentens bekostnad”, slog rapporten fast då.
LÄS MER: Här rasar kunderna på Lidls nyhet