Matcha som är ett grönt tepulver har druckits i Japan i århundraden, men de senaste åren har efterfrågan skjutit i höjden även i väst.
Trenden drivs på av influerare på Tiktok, där det lanseras som en hälsodryck. Men också av att turismen till Japan har tagit fart efter pandemin bland annat tack vare den svaga yenen. Förra året ökade Japans export av grönt te med 25 procent, till ett värde av 247,5 miljoner dollar, enligt nyhetsbyrån Bloomberg.
”Som med kaffe”
En som har märkt av att intresset ökat även i Sverige är 22-åriga Astrid Johansson som driver bolaget Wao Matcha som säljer matcha på nätet.
— För fyra år sedan visste hälften av de jag mötte inte vad matcha var. Nu skulle jag säga att 90 procent vet det, säger hon.
Hon beskriver sig som en matchanörd sedan gymnasietiden i Göteborg, då hon först började sälja matcha i ett UF-företag.
— Det är med matchaodlingar som med kaffe eller viner, odlingar smakar helt olika beroende på hur och var du odlar.
— Vår första fråga var om det gick att hitta ett som är gott och högkvalitativt men som ändå har ett okej pris. Det tog ganska lång tid att researcha, säger hon.

Sitt nuvarande bolag startade hon 2023, med samma leverantör som hon hittade på gymnasiet. I starten var hon också med i Draknästet på SVT och fick en investering av entreprenören och poddaren Hannah Widell.
Tajmingen kunde knappast ha varit bättre, för sedan dess har populariteten bara ökat. Men i takt med att Astrid Johanssons försäljning tagit fart har också de japanska odlarna fått svårt att nå upp till den stora efterfrågan.
Höjde priset 100 procent
Dåliga skördar våren 2025 gjorde inte saken bättre. Under vårens tencha-auktion i Kyoto (den tesort som används för att göra matcha) steg priset med 170 procent till ett nytt rekord på 8 235 yen per kilo, enligt CNBC. Det motsvarar ungefär ett kilopris på 520 kronor.
Den 1 september i år höjde därför en av Japans största teproducenter, Ito En, sina priser rejält. På vissa typer av den finaste sortens matcha med 100 procent.
Astrid Johansson har också märkt av att det har blivit svårare att få tag på te att sälja.
— Det vi planerade för i februari för helåret har vi nått redan nu i försäljning, så vi har behövt ha extra planeringsmöten med alla leverantörer och frågat oss om vi ens kommer att ha tillgång till matcha.
— Det har vi som tur är löst nu. Vi har haft turen att kunna ta oss fram genom kontakter, men jag har hört att många haft problem med tillgången, säger hon.