Sedan Daniel Ervér tog över som vd för klädföretaget 2024 har prioritet varit att få fart på försäljning liksom kostnadskontroll där bland annat olönsamma butiker stängs ned.
För andra kvartalet i rad visar bolaget steg i den riktningen. H&M:s rörelsevinst för sommarmånaderna 1 juni–31 augusti skrevs till 4,9 miljarder kronor, långt över marknadens förväntningar, 3,7 miljarder, och bättre än föregående år.
På Stockholmsbörsen får också rapporten aktien att stiga kraftigt.
— Rapporten är ett kvitto på att den plan vi har satt nu börjar få effekt. Med detta sagt så är det en lång resa och vi är långtifrån klara, säger Ervér när TT träffar honom på bolagets huvudkontor i Stockholm.
Brunt – höstens färg
Bakom honom hänger höstkollektionen, den som är tänkt att få ytterligare fart på försäljningen de närmaste månaderna. En kundgrupp är absolut viktigast:
— Fokuset har från början varit mycket mot dam. Det är vår viktigaste kund, det är hon som sätter avtryck på hela marknaden och det var viktigt att vinna henne.
Ervér har tidigare sagt till TT att ”när vi vinner henne kan vi också vinna henne som mamma, partner eller hur hon handlar för heminredning eller för när hon ska träna”.
— Det vi nu ser fungerar generellt är uppdaterat och relevant mode, säger han på torsdagen.
Om H&M får rätt ska den kvinnliga konsumenten i höst klä sig i bruna nyanser, mycket rutigt, inslag av fuskpäls och satin – delar av bolagets kollektion som nu börjat att lanseras.
– När vi träffar rätt så träffar vi ofta brett. Sedan kanske du inte stajlar på samma sätt. Liknande produkter kan stajlas på olika sätt, säger Ervér.
Gryende optimism
Från flera håll har det nu börjat att talas om en gryende optimism bland konsumenterna. Lägre räntor, inflation som hålls ned och från svensk horisont – skattesänkningar i kommande budget, vilket ska bidra till ökad konsumtion. Daniel Ervér är försiktigt optimistisk:
— Min uppfattning är att det fortsatt är en försiktig konsument som fått utstå flera år av inflation.
Finns det kläder eller material som ni ser inte fungerar i ett sådant här ekonomiskt klimat?
— Nej. Snarare tvärtom att vi är uppdaterade för att vara konkurrenskraftiga. Sedan anekdotmässigt kan man säga att vid lågkonjunktur unnar du dig hellre ett unikt plagg än tre basplagg.