Att jaga låga elpriser har blivit en sport för många svenskar. Men för allt fler hushåll riskerar den strategin att slå tillbaka. Bakom den till synes logiska idén att ladda bilen när elen är som billigast döljer sig något annat, där det billiga snabbt kan bli dyrt.
De senaste åren har elmarknaden förändrats kraftigt. Nya prismodeller, skiftande dygnspriser och smarta nät ska göra systemet mer effektivt. Men för många elkunder innebär det snarare förvirring, och oväntade räkningar.

Effektavgifterna förändrar spelplanen
En ny typ av elnätsavgift håller på att förändra hur svenska hushåll betalar för sin el. Flera företag inför nya effekttariffer, däribland C4 Elnät och Ellevio, en prismodell som inte längre utgår från hur mycket el du använder totalt, utan hur mycket el du använder samtidigt, något som Nyheter24 tidigare rapporterat om.
För många villaägare, radhus och mindre företag kan det innebära att elräkningen påverkas kraftigt beroende på när och hur elen används. Bakgrunden? Ett beslut från Energimarknadsinspektionen som kräver att alla elnätsbolag ska införa effektbaserad prissättning senast år 2027. Syftet är att jämna ut belastning på elnätet och minska behovet av dyra utbyggnader.
Genom att skapa incitament för hushåll att sprida ut sin elanvändning över dygnet hoppas man på ett mer effektivt och hållbart elsystem. I praktiken innebär det att de timmar då elnätet är som mest belastat, främst vardagar mellan klockan 07 och 19 under vintermånaderna, blir extra känsliga.

Använd inte för mycket samtidigt
– När det gäller effekttariffen kan avgiften därför bli högre om du använder mycket el samtidigt, till exempel om du tvättar en maskin, kör en disk, laddar bilen och värmer kvällens middag i ugnen på samma gång. För den som sprider ut sin användning över dygnet finns det goda utsikter för att påverkan inte blir så stor. Typiskt elintensiv utrustning är till exempel spabadet i trädgården, eldrivna bastuaggregat och värmepanna med elpatron, sa Magnus Andersson, pressansvarig på C4 Energi, till Nyheter24.
Avgiften beräknas utifrån de tre timmar varje månad då hushållens elanvändning varit som högst. Det betyder att en enda dag med hög förbrukning kan påverka hela månadens kostnad.
Ellevio mäter till exempel snittet av hushållets tre högsta effekttoppar under månaden. Dessa toppar avgörs sedan nätavgiften. På natten är avgiften halverad, men mitt på dagen, när elpriset ofta är som lägst, kan det bli dyrt att ladda, skriver Svea Solar.
LÄS MER: Så mycket tappar dina pengar i värde

"Helt ologiskt"
Många är kritiska. En elbilsägare har fått erfara hur systemet slår, och berättar för Dagens Nyheter att han försökte utnyttja de låga dagspriserna för att ladda sin bil billigt, men att resultatet blev en elräkning med flera hundra kronor i extra avgifter.
– Det är ologiskt att man inte använder elen när det är stor överskottsproduktion mitt på dagen. Det handlar om effektbalansering, elen kan inte sparas utan måste förbrukas momentant, annars går den på export, säger han till tidningen.
Tidigare brukade elen vara som billigast under natten. Med med solkraftens intåg och förändrade marknadsförutsättningar har mönster vänt. I dag är det ofta mitt på dagen som priserna sjunker, samtidigt som effektavgifterna gör dessa timmar mindre lönsamma att utnyttja.

Ett dyrt experiment för hushållen
Kritiken mot modellen har varit kraftigt. Villaägarnas Riksförbund kallar effektavgifterna för "ett dyrt experiment" som lägger bördan på privatpersoner snarare än på elbolag och myndigheter.
"Det är inte rimligt att förvänta sig att genomsnittliga hushåll ska ha ständig kontroll över sin effektförbrukning. Det går inte att planera livet som i en nationalekonomisk lärobok", skriver Håkan Larsson på sajten.
Han pekar på att många inte ens vet om att de nya avgifterna införts, och därför blivit överraskade när elräkningen plötsligt skjutit i höjden.
Elnätsbolagen: "Måste undvika överbelastning"
Från elbolagens sida försvaras systemet. En talesperson för Ellevio liknar elnätet vid en motorväg, där för många bilar samtidigt skapar köer. Genom att ta betalt för effekt snarare än enbart förbrukning hoppas man minska risken för överbelastning.
Även Energimarknadsinspektionen står bakom modellen och menar att syftet inte är att höja kundernas kostnader, utan att använda elnätet smartare.
Men enligt Thomas Björkström på Konsumenternas Elmarknadsbyrå har system snarare skapat förvirring:
– Elmarknaden är komplicerad just nu. Priserna kan vara låga samtidigt som effektavgifterna är höga. Det är svårt att fatta beslut, och dessutom är elnätsföretagens effekttariffer uppbyggda på olika sätt, säger talespersonen Thomas Björkström till DN.

Så undviker du fällan
För att slippa onödiga extrakostnader krävs planering. Fortum rekommenderar att sprida ut elförbrukningen över dygnet och undvika att flera stora apparater körs samtidigt. Smarta timers och automatiska styrsystem kan också hjälpa till att starta laddning, tvätt och diskmaskin vid mer gynnsamma tider.
Den som kan kombinera solceller, husbatteri och nattladdning kan fortfarande spara pengar, men det kräver noggrann planering och tekniska lösningar som långt ifrån alla hushåll har.
Billig el, dyr effekt
När effektavgifterna blir standard de kommande åren väntas fler märka av skillnaden mellan billiga elpriser och dyr effektförbrukning. Den som laddar bilen "när elen är som billigast" kan alltså få lära sig att den hårda vägen att det inte längre är så enkelt. I framtidens elnät är det inte när elen är billig, utan när effekten är låg, som avgör vad du betalar.




