Nyheter24
Annons

Glada nyheter för Swish

Publicerad: 2 dec. 2025, kl. 15:56
Pengar och Swish-appen i mobiltelefoner.
Swish slog rekord förra veckan. Foto: Henrik Montgomery/TT, Jessica Gow/TT & isabell Höjman/TT
Läs mer från Nyheter24 - vårt nyhetsbrev är kostnadsfrittPrenumerera

Vi har nu klivit in i december månad och kan därmed lägga årets stora shoppingvecka bakom oss, Black Week.

Inför den stora shoppinghögtiden, som vuxit sig allt starkare och blivit än mer populär på senare år, spådde Svensk Handel att svenskarnas handel skulle överstiga 10,2 miljarder kronor. En ökning från fjolåret då vi spenderade 9,7 miljarder.

Att veckan således kan klassas som intensiv är ingen underdrift. Varken för dig som ska shoppa eller för handelsföretagen.

– Hushållens ekonomi har stärkts under året, vilket gör att fler känner att de har utrymme att konsumera. Det skapar goda förutsättningar för en stark Black Week och ett välbehövligt uppsving för många medlemsföretag, sa Maria Mikkonen, chefsekonom på Svensk Handel, i ett pressmeddelande inför Black Week 2025.

Foto: Pressbild Swish
Foto: Pressbild Swish

Glada nyheter för Swish

På senare år har dessutom möjligheterna till att shoppa ökat, inte minst med den ökade onlinehandeln och de nyare, moderna betalningsalternativen som finns att tillgå. Numera är det inte ovanligt att köpa nu och betala senare genom kredit.

Annons

Ett annat populärt betalsätt är att Swisha sin betalning, något allt fler företag accepterar. När 2025 års Black Week nu summeras kan Swish konstatera att man för femte året i rad samtidigt som företaget redovisade sin starkaste vecka någonsin. 

”Att vi nu för femte året i rad slår rekord under Black Week är fantastiskt. Det visar vilken självklar plats Swish har i svenskarnas shoppingvardag. Det handlar inte längre om en betalningsmetod. Det har blivit ett beteende”, säger Swishs vd Urban Höglund i ett skriftlig kommentar till Nyheter24.

Du och jag bidrog till 7,2 miljoner Swish-betalningar

Hela 7,2 miljoner Swish-betalningar genomfördes till företag i Sverige mellan fredag och söndag under Black Week. Bara det var en ökning med nio procent mot i fjol. 

”Trots att många hushåll fortsatt är försiktiga med sin ekonomi ser vi att svenskarna gärna handlar under reaperioder som Black Week och betalar med pengar de faktiskt har. Det säger något om hur medvetna konsumenterna har blivit”, skriver Höglund.

Tre milstolpar för Swish under Black Week

  1. Snittbelopp vi swishar till företag har ökat, från 476 kronor till 491 kronor.
  2. Lördagen den 29 november swishades 7 500 betalningar per minut.
  3. Swish-betalningarna växte mest inom handelskategorierna hälsa och skönhet, fashion och hemelektronik.
Urban Höglund, vd på Swish. Foto: Pressbild Swish
Urban Höglund, vd på Swish. Foto: Pressbild Swish

Kommentarer

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons