I ett pressmeddelande skriver Hemnet att den nya affärsidén är ett svar på hur bostadsmarknaden har förändrats, och att den ska ge möjlighet till tidigare publiceringar av bostäder.
”Vi ser att tidig exponering skapar större intresse och bättre förutsättningar för en lyckad affär”, skriver vd:n Jonas Gustafsson i ett pressmeddelande.
Under en testperiod har därför bostadssäljare kunnat prova att betala för sin annons först när och om bostaden säljs. Detta har enligt Hemnet tagits emot väl och nu rullas satsningen ut stegvis, först i Stockholm med start i februari, därefter Västra Götaland i mars och övriga landet i april.
Bostadsmarknaden har de senaste månaderna präglats av en minskad aktivitet. Nyligen publicerade novembersiffror från Svensk mäklarstatistik visar exempelvis på att det gjordes 8 procent färre försäljningar jämfört med samma period föregående år.
Hemnet har under senare tid utmanats av sajter som Boneo och Booli, den sistnämnda statliga banken SBAB:s gratistjänst. På Stockholmsbörsen har också Hemnet pressats rejält i år, aktien har halverats sedan årsskiftet trots dagens uppgång på drygt 2 procent.




