Bedragarnas sluga knep: Så kan du luras på Amazon och AliExpress
Att shoppa online är både populärt och allt vanligare. Men det finns också risker med att handla hos stora företag som Amazon och AliExpress, framför allt då de erbjuder tjänsten dropshipping.
Gillar du artikeln?
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få fler artiklar som denna direkt i din inkorg - helt kostnadsfritt.
Under år 2023 ökade antalet bedrägerier med 21,9 procent.
Antalet telefonbedrägerier ökade med 36 procent.
Brottsvinsterna från endast telefonbedrägerierna beräknades vara 708 miljoner kronor under 2023.
Källa: Polisen
Att handla allt från kläder, elektronik och heminredning online har blivit allt mer populärt. Ökningen av onlinehandeln har bland annat resulterat i att mängder med fysiska butiker fått stänga i Sverige, eller försatts i konkurs.
Swish förändring – för att skydda dina pengar
Så tjänar Amazon och AliExpress storkovan
I ljuset av den växande onlinehandeln har en ny typ av verksamhet vuxit fram, nämligen dropshipping.
Amazon och AliExpress grundades på 1990-talet av Jeff Bezos och Jack Ma. I dag är företagen två av världens största onlinehandelsföretag som båda erbjuder dropshipping.
Affärsmodellen bygger på att privatpersoner och entreprenörer säljer produkter via företagens plattformar utan att själva behöva lagra eller frakta varorna till dig som köpare. Istället sköts det av företaget. De som säljer produkterna ansvarar dock själva för att marknadsföra och driva kunder till hemsidan, genom lite eller inget kapital alls.
Amazons stora förändring – så blir nätshoppingen
Så undviker du att luras
Marknadsföring av dropshipping har vuxit i snabb takt i och med sociala mediers framfart. Det är inte ovanligt att du ser reklam för diverse produkter och varumärken i olika flöden. Kanske har du rent av någon gång köpt en vara från ett dropshippingföretag.
Dock finns det flera saker du bör vara vaksam kring för att inte bli lurad när du handlar från dem.
Konsumentverkets hemsida Hallå Konsument vägleder konsumenter som köper varor, tjänster och reklamationer. De listar fem punkter som är viktiga att ha koll på när du handlar från ett sådant företag, för att inte riskera att luras.
- Kolla kontaktuppgifterna innan du handlar. Leta reda på telefonnummer, mejladress eller fysisk adress. Ställ dig sedan frågan: Verkar det vara seriöst?
- Läs alltid igenom villkoren. Hur hanterar företaget reklamationer och eventuella returer?
- Läs igenom andras recensioner om företaget. Skapa dig en objektiv bild av företaget för att du ska kunna känna dig trygg i att det är ett seriöst företag.
- Kontrollera produkten du vill köpa genom att bildsöka varan. Detta kan du göra i din webbläsare för att på så sätt se om produkten säljs på andra hemsidor och till vilket pris. Är det rimligt att betala det priset för varan om den finns billigare på andra ställen?
- Om du har möjlighet kan du betala med kreditkort eller köpa varan på faktura. Detta kan ge dig ett skydd av konsumentkreditlagen om problem skulle uppstå.
Enligt konsumentkreditlagen ska nämligen företag följa så kallad god kreditgivningssed före och under ett avtal med dig som konsument. Detta innebär att företaget ska ta dina intressen i beaktning och inte endast sina egna. Det kan till exempel handla om att få avtal eller köp förklarade för dig och exakta kostnader för det du köpt.
Om företaget skulle bryta mot detta så kan du anmäla det till Konsumentverket.
Skaffa BankID? Nya säkerhetsåtgärden du måste ha koll på
Bedragaren kan låtsas vara från Amazon eller AliExpress
Det finns även en risk att utsättas för nätfiskebedrägeri på de stora sajterna. En bedragare kan då kontakta dig och låtsas representera Amazon eller AliExpress. De ber dig att klicka på en länk för att aktivera kontot på hemsidan.
Detta kan enligt NordVPN resultera i att datorn eller telefonen infekteras så att till exempel bankuppgifter delas med bedragaren.
För att undvika att utsättas för bedrägeri där någon utger sig för att representera företaget bör du undvika flera saker:
- Att göra affärer med säljare som leder dig utanför webbplatsen.
- Skicka inte pengar till säljare som garanterar återbetalning.
- Betala inte för lotteri eller prisvinster.
- Kan du inte verifiera identiteten på personen ska du inte genomföra en betalning.
- Svara inte på mejl där du ombeds uppge känslig information såsom kontouppgifter eller bankuppgifter.
Bedragare utger sig för att vara din bank – så skyddar du dig