Skatteverkets uppmaning: Tänk på detta inför jul
I juletider riktar nu Skatteverket en uppmaning som vissa kan behöva ha i åtanke. Handläggningstiderna hos myndigheten kan nämligen tendera att bli aningen längre i december, vilket kan påverka vissa individer.
Gillar du artikeln?
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få fler artiklar som denna direkt i din inkorg - helt kostnadsfritt.
I början på december gick Skatteverket ut och informerade om handeln inför jul. I samband med detta riktades även en tydlig uppmaning till allmänheten som befinner sig i julhandeln. De vill att flera ska begära kvitto när man handlar allt från klappar, mat och pynt.
”Julen står för dörren, granar ska köpas och julklappar inhandlas! Kom ihåg att ta kvitto för en schysst julhandel och en konkurrens på lika villkor. Försäljare med mindre omsättning behöver inte ha ett kassaregister, men alla ska kunna erbjuda dig som kund ett kvitto. Även om du betalar med Swish ska du få ett kvitto. Betalningen i appen visar bara att pengarna har förts över, men det innebär inte att köpet har slagits in i kassan. Ta kvitto – för en schysst julhandel”, skrev de på sina sociala medier.
LÄS MER: Skatteverkets uppmaning till dig – gäller fram till jul
Tjuvar kan slå till i julhandeln
Under december månad är det dock inte bara handeln som ökar sin omsättning. Andelen tjuvar som slår till mot inte ont anande julhandlare försöker också hitta lägen att slå till.
Nyheter24 har tidigare skrivit om den ökade risken som julhandeln medför. När man är inne och handlar i varuhus, gallerior och köpcenter passar nämligen tjuvarna på att ta sig in i bilar för att stjäla tillhörigheter, julklappar och annat.
LÄS MER: Tjuvarnas knep i julhandeln – detta ska du akta dig för
Skatteverket: "Hjälp tomten..."
Nu har myndigheten ännu en gång uppmanat allmänheten att agera innan jul. Denna gång handlar det dock inte om att begära kvitton vid varje köp. Istället riktar de sig till dig som ska flytta innan jul.
”Hjälp tomten hitta rätt i jul! Anmäl din flytt snabbt, enkelt och kostnadsfritt i Skatteverkets e-tjänst.Och för dig som bor i lägenhet, kom ihåg att ange rätt lägenhetsnummer i din flyttanmälan. Mer om vad du behöver tänka på när du ska flytta, se länk i profil”, skriver de nu i ytterligare ett inlägg på sociala medier, däribland Instagram.
MISSA INTE: Snö på taket kan stå dig dyrt – då uteblir försäkringen
LÄS MER: Nyheter idag – aktuella nyheter från Sverige och världen
Viktigt att anmäla flytt till Skatteverket
På Skatteverkets hemsida skriver de därefter mer om vad du som ska flytta i december bör tänka på, utöver allt det du har att göra i och med flytten.
”I juletid knackar tomten på dörren i många hus och hem runtom i Sverige. Att tomten hittar till rätt adress står nog högt upp på mångas önskelista – även hos oss på Skatteverket”, skriver de.
Om det är så att du ska flytta till en ny bostad så behöver du nämligen göra en flyttanmälan hos Skatteverket så att du får rätt folkbokföringsadress, dit all post kommer.
– Att anmäla sin flytt till Skatteverket kostar ingenting. Tänk på att du behöver göra din anmälan innan du ska flytta eller senast en vecka efter flytten, säger Cajsa Toresten, på folk- och fastighetsavdelningen på Skatteverket, i ett pressmeddelande.
MISSA INTE: Ändringen i ditt pensionsbesked – kommer i januari 2025
Därför uppmanar Skatteverket dig i december
Myndigheten menar att det är extra viktigt att fylla i rätt uppgifter i din flyttanmälan – som är kostnadsfri. Och om du bor i en lägenhet så ska korrekt lägenhetsnummer framgå.
Uppmaningen riktar sig till de som är på väg att flytta i och med den handläggningstid som eventuellt kan bli fördröjd, särskilt i juletider.
Därför är det viktigt att du även tänker på allt runtomkring också, som att:
- ansöka om bostadsbidrag på nya adressen,
- teckna en hemförsäkring på nya adressen,
- teckna elavtal på nya adressen,
- och teckna ett internetabonnemang som gäller i din nya bostad.
MISSA INTE: Senaste nytt – ta del av det som händer just nu