Julstöket är här, och jakten på julklappar till nära och kära är i full gång.
Men det finns en viss typ av varor fler svenskar än någonsin planerar att hoppa över, nämligen de amerikanska.
En ny undersökning från YouGov, beställd av Presentbolaget, visar att 36 procent av svenskarna aktivt tänker undvika amerikanska produkter under julen, oavsett om det gäller julklappar, pynt eller mat.
Pekar ut Trump som boven i dramat
Orsaken till bojkottandet?
Cirka 46 procent av svenskarna pekar ut Donald Trump som skyldig till prishöjningarna inför jul, och har därav blivit hämndlystna.
Nikolai Kiim, grundare av Presentbolaget, menar att det säger något om hur djupt internationell politik nu speglas i våra konsumtionsval, till och med i ett så traditionstyngt sammanhang som julen.
Undersökningen visar även tydliga mönster när det gäller ålder och region.
Enligt siffror från Presentbolaget tycker 50 procent av de över 60 år att Trump är ansvarig för dyrare julfirande, medan 38 procent av de mellan 18 till 29-år anser Trump som boven i dramat.
– Äldre har upplevt fler presidenter och kanske lättare att peka ut en favoritbov, medan yngre verkar aningen mer förlåtande, säger Nikolai Kiim.
Åsikterna varierar även beroende på vart i landet man bor, visar rapporten. I Stockholms län är det 52 % som tror att Trump spelar en roll i de dyra presenterna. Motsvarande siffra i Jönköping är 39 procent och Värmland 34 procent.

Svenskarnas bojkottning av amerikanska produkter
29 procent av svenskar uppger att de under den senaste månaden har avstått från att köpa amerikanska varor som politisk protest, enligt en Verian-undersökning för SVT i mars 2025.
Ytterligare nästan 40 procent säger i undersökningen att de överväger att bojkotta amerikanska produkter i framtiden.
En studie från Ekonomihögskolan vid Lunds universitet visar att cirka 20 procent redan bojkottar vissa amerikanska varumärken.
Samma studie säger 63 procent att de skulle vara intresserade av en app som visar varumärkens ursprungsland.

Har handeln verkligen påverkats?
Men betyder pratet om bojkott verkligen att handeln påverkas?
Inte nödvändigtvis.
Ekonomiprofessorn Olof Johansson Stenman har kommenterat att även om viljan att bojkotta kan vara stark, så kan den verkliga effekten på försäljning vara begränsad.
Det hela kan handla om ett “beteendegap”, enligt Presentbolaget. Vilket betyder skillnaden mellan vad folk säger att de ska göra och vad de faktiskt gör.
Samtidigt ser Presentbolaget denna bojkott som ett tecken på att konsumentmakt och politisk frustration har börjat smälta samman.
Kiim säger att detta är “ett nytt mönster där internationell politik påverkar svenska vardagsval.”
Oavsett om bojkotten blir en faktisk omsättningsbomb för USA-varor eller bara ett symboliskt ställningstagande, visar undersökningen att många svenskar nu använder sina köpbeslut som ett politiskt verktyg, och julhandeln är inget undantag.





