Ny forskning visar att det kan finnas tidigare okända risker med bläcket som används vid tatueringar. - Foto: TT/Stella
Pigment tros innehålla tungmetaller och färdas via blodomloppet till viktiga organ. - Foto: TT NYHETSBYRÅN
Dessutom kan den vita färgen påvisa förhöjd risk för cancer.
Dessutom kan den vita färgen påvisa förhöjd risk för cancer. - Foto: TT NYHETSBYRÅN

Har du tatueringar? Ny forskning kan innebära dåliga nyheter

Forskare har i en ny rapport uttryckt oro för att bläcket färdas genom kroppen och samlar sig vid viktiga organ.

Ofta beskrivs svenskarna – och särskilt stockholmarna – som ett av världens mest tatuerade folk. Nu visar ny forskning att tatueringar kan vara kopplade till bland annat en högre risk för cancer. Framför allt om du använt en speciellt färg.

TT

Forskare vid franska European Synchrotron Radiation Facility har kommit fram till att bläcket som används i tatueringar kan via blodomloppet ta sig till lymfkörtlarna för att sedan ackumulera, eller samla, sig där. Det innebär kort sammanfattat att det blir svårare för kroppen att skydda sig mot infektioner.

I forskningsrapporten, som publicerades i Scientific Reports, framkommer att bläcket kan innehålla små partiklar av tungmetaller som nickel, krom, mangan och kobolt. Mer av dessa partiklar hittades, givetvis, i huden på personerna som deltog i studien och det var ytterst lite som transporterades till lymfkörtlarna som sitter vid armhålorna, vid nacken och vid ljumskarna.

TT

Men faktum kvarstår att bläcket färdas genom hela kroppen där de till slut kan bilda små "fickor" i kroppsliga organ. Det finns bevis för att pigment färgar lymfkörtlarna i den färg som tatueringen innehåller, förtydligar Bernard Hesse, en av forskarna bakom studien, för australienska nyhetssajten news.com.au.

Slutsatsen är att forskarna inte riktigt vet vad det här innebär – eftersom det sker i vad som kallas nanoform, istället för mikroform. Alltså i en mycket mindre form och det faktumet vill forskarna fortsätta lägga tid på för att hitta ytterligare eventuella risker.

Forskarna kom fram till att bläck med färgen vit innehåller titandioxid – som används som färgpigment i målarfärg och förekommer till viss grad i solskyddsprodukter. I rapporten kommer forskarna fram till att den vita färgen tar längre tid att läka – och titandioxid har vid tidigare forskning varit kopplat till förhöjd risk för cancer.

I rapportens slutsats skriver forskarna att de kommer fortsätta kolla på hur bläcket transporteras till – och hur tungmetallerna påverkar – övriga organ i kroppen.

Läs också tatuerarens råd om vad du inte ska göra när du skaffar en gaddning.

TV: De här 10 bilderna visar hur sjukt snabbt dina tatueringar åldras