En lotsbåt träffar en våg på väg ut från Norra Hamnen i Malmö. Arkivbild.
En lotsbåt träffar en våg på väg ut från Norra Hamnen i Malmö. Arkivbild. - Foto: Johan Nilsson / TT

Oro för ökat spionage med färre lotsar

Det kan bli lättare att spionera längs den svenska kusten när reglerna för lotsplikt ändras, varnar Försvarsmakten.Lotsarna själva pekar på ökad risk för olyckor, eftersom nyordningen på sikt väntas leda till att färre fartyg i svenska leder har lots ombord.


Fakta: Nya lotsregler i december

Från den 1 december ändras de 40 år gamla reglerna för lotsplikt.

Syftet är att göra lotsplikten riskbaserad.

I dag finns krav på att använda lots på svenskt inre vatten för att anlöpa till och från svenska hamnar, om fartygen överstiger en viss längd (olika längdgränser i olika farleder).

De nya reglerna innebär att en lots ska vara med vid första resan i farleden om fartyget är över 70 meter. Om befälhavaren kommer tillbaka till samma farled inom tolv månader kan undantag i många fall göras från lotsplikten efter en riskbedömning som väger samman lotsledens risknivå och fartygets risknivå, som utgår från fartygets konstruktion och last.

Samtidigt införs ett förenklat lotsdispensförfarande för fartyg som bedöms ha lägre risk.

Källa: Transportstyrelsen

— Det är en oro för säkerheten i farleder och en fara för miljön, säger Lotsförbundets ordförande Patrik Wikand.

Ett mer riskbaserat regelverk är Transportstyrelsens mål. Alla fartyg som är över 70 meter långa ska ha lots ombord vid första resan i en farled. Men om samma fartygsbefäl kommer tillbaka inom ett år blir det under vissa förutsättningar fritt fram utan lots.

Lotsledens svårighetsgrad och fartygets konstruktion och last vägs då in i bedömningen. Det kommer också att bli enklare att ansöka om dispens från lotsplikten.

Färre lotsningar

— Vi tror att branschen ställer om när det kommer ett nytt regelverk. Då kan det vara så att det blir färre lotsningar, beroende på att branschen anammar det här med att ha kontinuitet, så att man anlitar personal som har varit i farleden tidigare, säger Johan Skogwik, sektionschef vid Transportstyrelsen.

Men i början blir det sannolikt tvärtom, eftersom gränsen för lotsplikt i dag är högre än 70 meter i vissa farleder.

Lotsförbundet bedömer också att lotsarna blir färre på sikt med de nya reglerna som börjar gälla i december. Det påverkar inte bara sjösäkerheten, utan också risken för spionage, menar Patrik Wikand.

— Bara att de måste göra en lotsanmälan och sedan att vi kommer ombord gör ju att man skärper sig och håller sig inom lag och förordning.

Ögon och öron

Försvarsmakten ser lotsarna som samhällets ögon och öron ombord på utländska fartyg.

— Lotsarnas närvaro gör det enklare för oss att hitta fartyg som på olika sätt uppträder annorlunda jämfört med det normala, säger Jimmie Adamsson, kommunikationschef på Tredje sjöstridsflottiljen.

Lotsarnas kompetens kan också bli avgörande i en kris eller krigssituation om gps-instrument skulle upphöra att fungera, påpekar han, och därför tycker Försvarsmakten att det är problematiskt om lotskåren på sikt krymper.

Johan Skogwik understryker att det är sjöfarten som betalar för lotsningen och därför kan inte lotsplikten utformas utifrån totalförsvarets behov.

TT
/
/
De senaste nyheterna direkt i din inkorg!
Senaste nytt

Tonårspojkar hyllas – stoppade kidnappning

Tekniskt strul hos Spotify – hundratals användare drabbade

Under tisdagseftermiddagen upplevde tusentals användare problem med musiktjänsten Spotify. I sociala medier är användare väldigt upprörda över att både appen och hemsidan strular.

Flygledarna i Frankrike ska strejka

Flygledarna i Frankrike ska strejka på torsdag, vilket riskerar att leda till stora störningar vid Paris två största flygplatser.

Kvinna och barn uppges dödade i Libanon

En kvinna och en 12-årig flicka har dödats i ett israeliskt luftangrepp mot ett hus i Hanine nära den israeliska gränsen, enligt räddningsarbetare och statliga libanesiska medier.

Rekordmånga stulna bilar försvinner spårlöst

1 timme sedan
Bilbrotten minskar. Ändå försvann i fjol hundratals stulna bilar spårlöst, enligt försäkringsbolaget If. Nu hoppas Tullen på ny lagstiftning i höst. Situationen i dag är frustrerande för medarbetarna, säger Martin Petersson, sakkunnig på Tullverket.

Polisen i Härnösand rapporterar om brand

1 timme sedan
"Härnösand, larm om brand i byggnad i centrum.", skriver polisen på sin hemsida.