Isbrytarna har ryckt ut på färre platser denna säsong, men haft tjockare is att tampas med. Här ligger Sjöfartsverkets isbrytare Frej vid kaj i hamnen i Luleå. Arkivbild.
Isbrytarna har ryckt ut på färre platser denna säsong, men haft tjockare is att tampas med. Här ligger Sjöfartsverkets isbrytare Frej vid kaj i hamnen i Luleå. Arkivbild. - Foto: Pontus Lundahl/TT

Färre fartyg fick ishjälp – trots tjockare is

Antalet fartyg som behövt hjälp med isbrytning var färre denna säsong jämfört med i fjol, enligt Sjöfartsverket. Blåsigare vintrar har på senare år däremot skapat tjockare, mer svårbearbetade isar.


Fakta: Fem egna isbrytare

Sjöfartsverket har fem egna isbrytare: Ale, Atle, Frej, Oden och Ymer. Vid behov hyrs externa resurser i form av bland annat bogserbåtar in.

I snitt trafikerar 3 500 fartyg Sverige under isbrytarledning varje år.

Till och från hamnarna i Bottenviken fraktas närmare tio miljoner ton varor per vinter vilket motsvarar ungefär en miljon lastbilar.

Sverige och Finland har sedan några år tillbaka ett mycket nära samarbete om isbrytningen, vilket kan innebära att det ibland är en finländsk isbrytare som assisterar trafiken till en svensk hamn och omvänt.

Isbrytarsäsongen brukar pågå in i maj.

Säsongen 2019-2020 är den period med lägst maximal isutbredning sedan år 1900. Då fick endast 125 fartyg hjälp av isbrytarna.

Källa: Sjöfartsverket

När Sjöfartsverket rundar av isbrytarsäsongen nu i slutet av maj är det efter en lugn period med färre utryckningar än under motsvarande säsong i fjol.

Under vintern 2022-2023 har landets fem statsisbrytare sammanlagt assisterat 614 fartyg, vilket kan jämföras med 698 fartyg under fjolårssäsongen. Utöver Sjöfartsverkets assistans tillkommer ett visst antal inhyrda insatser.

Blåsigare vintrar

Behov av färre insatser med isbrytning ska dock inte tolkas som en trend, enligt Emma Grönkvist, biträdande driftsledare vid Isbrytarledningen på Sjöfartsverket. Så här milda vintrar förekom även under 1930-talet, påpekar hon.

Däremot förekommer blåsiga vintrar allt oftare på senare år till följd av ett mildare klimat, vilket skapar tjockare, mer svårbearbetad is, framhåller Grönkvist.

— Isutbredningen är mindre, men vi behöver assistera mer på mindre ytor, med is som pressats samman av vinden, till isvallar, säger hon till TT.

Isbrytning ner till Umeå

Denna säsong när vinterkylan slog till först i mars har de fem statsisbrytarna Ale, Frej, Ymer, Atle och Oden inte behövt rycka in i de södra delarna av landet. Insatserna har i stället till stor del begränsats till Bottenviken, ner till Umeå.

Inte heller detta ska ses som en trend, enligt Emma Grönkvist.

— Rätt som det är kan en kall vinter slå till igen. Då får vi ta oss ner även till de södra delarna av landet, säger hon.

Mälaren är så pass grund att den hunnit frysa till is under säsongen. Där har Sjöfartsverket däremot inte behövt göra någon insats denna säsong, utan nöjt sig med att uppmana fartyg att se till att ha beredskap för isarna.

TT
/
/
De senaste nyheterna direkt i din inkorg!