Nyheter24
Annons

Många fel för ny digital vårdupplysning

Publicerad: 5 okt. 2023, kl. 22:38
Många regioner har tecknat avtal för att få tjänsten. Arkivbild. Foto: Janerik Henrsson/TT
Läs mer från Nyheter24 - vårt nyhetsbrev är kostnadsfrittPrenumerera

Ämnen:

TT, SVT

Systemet, en chattbot, ska fungera som första kontakt mellan vårdguiden 1177 och patienten i stället för ett telefonsamtal till en sjuksköterska. Genom att patienten svarar på frågor och beskriver sina symtom ska hans eller hennes behov kunna avgöras. Antingen ska patienten få egenvård, chatta med en sjuksköterska eller ha videomöte med läkare, skriver Dagens Nyheter.

Men enligt en intern rapport som SVT tagit del av finns det stora risker för patientsäkerheten med systemet. I rapporten nämns att patienter i tre av tio fall har fått fel prioritering.

En av regionerna som har testat leverantörens chattbot är Västra Götalandsregionen. Men regionen pausade tjänsten efter att en testkörning visade på brister.

Bolaget bakom tjänsten motstrider uppgifterna och påstår att den är mer precis i sin prioritering än en riktig sjuksköterska.

Kommentarer

Annons
Annons
Annons