Maria Granberg, forskare vid IVL Svenska miljöinstitutet.
Maria Granberg, forskare vid IVL Svenska miljöinstitutet. - Foto: TT

Expert: Allvarligt och svårsanerat utsläpp

Oljeutsläppet från färjan Marco Polo är allvarligt av två skäl. Dels skedde olyckan i ett område med höga naturvärden, dels är oljan är av en svårsanerad typ, konstaterar miljöforskaren Maria Granberg.


Utsläppet i Pukaviksbukten i Blekinge kan ligga på omkring 150 kubikmeter, enligt bärgningsföretaget Smit Salvage. Förutom en liten del diesel i början är det mesta som läckt ut svart och kletig bunkerolja, även kallad tjockolja.

Utsläppet kan jämföras med när det Maltaregistrerade bulkfartyget Golden Trader krockade med fiskefartyget Vidar utanför Jylland 2011 och oljan sköljde upp på Tjörn på Västkusten.

Omkring 1 000 kubikmeter olja sanerades totalt, en betydligt större mängd än vad som befaras ha läckt ut nu i Blekinge. Saneringen beräknas ha kostat cirka 150 miljoner kronor.

Full sjöman

2018 gick det Panamaflaggade fartyget Makassar Highway på grund utanför Västervik och cirka 50 kubikmeter tjockolja läckte ut i havet. En berusad styrman, med 1,15 promille alkohol i blodet, anses ha orsakat olyckan.

— I värsta fall, om all olja från Marco Polo läcker ut, ligger utsläppet någonstans emellan dessa två, säger Maria Granberg, forskare vid IVL Svenska miljöinstitutet, till TT.

När en tanker som fraktar olja råkar ut för en olycka kan det röra sig om betydligt större mängder, tusentals kubikmeter som släpps ut i havet. I fallet med TT-Lines passagerarfartyg Marco Polo är det drivmedelstankarna som gått sönder.

Allvarligt utsläpp

Att utsläppet i Pukaviksbukten är så allvarligt hänger samman med den känsliga miljön i området.

— Det är inte ett jättestort utsläpp men oljan kommer ut i en vik som har väldigt höga naturvärden, och den har kommit ut i omgångar, säger Maria Granberg.

— Det är också ett väldigt svårsanerat område för det är svåra områden att komma till: mycket är naturområden utan vägar och bebyggelse. Det är blandat med stenstränder, sandstränder och berghällar. Så är det ganska grunt i vattnet och det ligger många stenrev ute i viken.

Att det rör sig om den vanligtvis förbjudna bunkeroljan – som rederiet eldat på dispens – gör saneringen ännu svårare och påverkar det marina livet.

Området längs med Blekinges kust är ett av de viktigaste för tumlarna i Östersjön. Där återfinns även viktiga arter som blåmusslor, blåstång, rödalger och ålgräs.

TT
/
/
/
De senaste nyheterna direkt i din inkorg!