Skatteverket har på sin hemsida gått ut med en uppmaning och informerar vad du bör tänka på.
Skatteverket har på sin hemsida gått ut med en uppmaning och informerar vad du bör tänka på. - Foto: Henrik Montgomery/TT & Janerik Henriksson/TT

Skatteverkets uppmaning: Detta får du inte missa

Skatteverket har delat en uppmaning till allmänheten och delger samtidigt information för dig att tänka på.


Läs mer från Nyheter24 - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt Prenumerera
X

Gillar du artikeln?

Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få fler artiklar som denna direkt i din inkorg - helt kostnadsfritt.

Välj nyhetsbrev

Den statliga myndigheten Skatteverket ansvarar för allt från inkomstdeklarationen, utbetalning av återbäring, indrivande av restskatt och en drös andra områden.

Utöver skatter i samhället ansvarar man dessutom för folkbokföringen i landet. I de fall du flyttar så är det också dags att göra en flyttanmälan. 

– Tänk på att flytten behöver göras inom en vecka från att man flyttar. Det går dock bra att skicka in sin anmälan i god tid i förväg. Då ligger anmälan vilande och registreras vid flyttdatumet, har Jens Lindqvist, verksamhetsutvecklare inom folkbokföringsfrågor på Skatteverket sagt i en tidigare intervju med Nyheter24.

Skatteverket har nu gått ut med ytterligare en uppmaning till alla de som flyttar.

LÄS MER: Skatteverkets uppmaning: Misstagen du ska undvika vid flytt

Glöm inte att flyttanmäla i god tid. Foto: Henrik Montgomery/TT
Glöm inte att flyttanmäla i god tid. Foto: Henrik Montgomery/TT

MISSA INTE: Det gjorde svenskarna med sin skatteåterbäring 2024

Foto: Fredrik Sandberg/TT
Foto: Fredrik Sandberg/TT

Betala restskatt? Glöm inte detta

Då och då går Skatteverket ut och upplyser och uppmanar allmänheten. De har bland annat tidigare gått ut och uppmanat att de som fått kvarskatt på inkomstdeklarationen måste se till att ha anmält rätt kontouppgifter och att pengarna betalas i tid. 

LÄS MER: Skatteverket: Det måste du göra senast 12 november

Skatteverkets nya uppmaning: "Viktigt"

Något annat som är viktigt att tänka på är att du, när du ska flytta till en ny bostad, anmäler detta till Skatteverket i god tid.

Nu har myndigheten gått ut med en ny uppmaning. Den här gången gäller det de personer som vid en eventuell flytt anger fel lägenhetsnummer. I de fall du flyttar till en lägenhet är det nämligen viktigt att rätt lägenhetsnummer anges, för att du inte ska missa viktiga utskick från företag, banker eller myndigheter. 

”Ett enkelt misstag”, kallar myndigheten det. Men redogör även för varför det är så viktigt att du lämnar in korrekt information.

”Att stava fel eller att skriva fel lägenhetsnummer i sin flyttanmälan är enkla misstag. Och som tur är, är det enkelt att åtgärda. Att vara rätt folkbokförd är viktigt för att samhället ska fungera”, skriver de på sin hemsida och fortsätter:

”För att du ska ha tillgång till skola, sjukvård och övriga funktioner i samhället är det viktigt att du är folkbokförd på den adress där du bor”.

MISSA INTE: Skatteverket varnar för nya bluff-mejl: "Öppna inte"

Skatteverket: Gör detta om du är osäker

För att undvika att eventuell handläggningstid drar ut på tiden så bör du ha koll på att uppgifterna stämmer. I annat fall kan det påverka dig mer än nödvändigt.

Felaktiga uppgifter till Skatteverket kan till exempel påverka utbetalningar och ansökningar om bostadsbidrag, att hemförsäkringen gäller på korrekt bostad, att elavtalet kan aktiveras och att internet i rätt fastighet kan aktiveras.

I händelse av att du är osäker på om rätt lägenhetsnummer lämnats in till Skatteverket kan du med fördel kontrollera detta i folkbokföringen hos myndigheten. Detta görs genom att logga in på ”Mina sidor” på deras webbplats.

/
/
stats