Fazers Klassiker kan konkurrera ut Marabous Aladdin.
Fazers Klassiker kan konkurrera ut Marabous Aladdin. - Foto: Bertil Enevåg Ericson / TT / Pressbild

Fazer kan konkurrera ut Marabou – hyllas av kunderna

Den finska godisjätten Fazer har lanserat en ny chokladask "Klassiker", med 32 praliner. Kunderna hyllar chokladsken och många kommer välja denna över Marabous klassiker.


Läs mer från Nyheter24 - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt Prenumerera
X

Gillar du artikeln?

Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få fler artiklar som denna direkt i din inkorg - helt kostnadsfritt.

Välj nyhetsbrev

Den finska godisjätten Fazer har lanserat en ny chokladask, som kan komma att konkurrera ut Marabous klassiker Alladin- och Paradisasken.

Asken heter Fazer “Klassiker” och började säljas i butik under vecka 45. Chokladasken innehåller 32 klassiska praliner från Fazers vanliga sortiment. 

– Fazer Klassiker är en ultimat chokladask för vinterns alla höjdpunkter. Helt klart redan en klassiker som vi tror det kommer att tisslas och tasslas om i julstugorna. Vi har samlat ihop flera favoriter och skapat en perfekt mix av ett tryggt val och variation, säger Robert Engman, VP Commercial Fazer Sweden i ett pressmeddelande.

Det innehåller Fazers Klassiker-chokladask

De 32 pralinerna är fördelade på sju olika smaker i två lager. De pralinerna som ingår i Klassiker-asken är Fazermint, Truffle Karl Fazer, Crispy toffee Karl Fazer, Milk chocolate truffle Finlandia, Dumle Original, Dumle Fudge och Geisha Seasalt & Caramel.

LÄS MER: Kunderna rasar på Marabou: “Ingen bryr sig”

Fazer-koncernen omsatte 13,9 miljarder svenska kronor

År 2023 omsatte Fazer-koncernen 1,2 miljarder euro, vilket motsvarar 13,9 miljarder svenska kronor.

Nyheter24 har tidigare skrivit om Klassiker-asken. Sofia Ulver, docent i konsumtionsvetenskap vid Lunds universitet, sa till TV4 Nyheterna att Fazer gör ett smart drag.

– Jag tyckte att det var fascinerande och lite vågat. ”Aladdin” och ”Paradis” fyller någon slags folkhemsnostalgisk funktion i svensk kultur. Det är så uppenbart och bra gjort tycker jag, det är klart att de ska göra det. Varför har ingen tänkt på det här innan?, sa hon till TV4 Nyheterna.

Hon menade även att det var en bra tidpunkt att lansera en ny chokladask, i och med att Marabous ägare Mondelez, har fått mycket kritik för kopplingen till Ryssland.

LÄS MER: Ny chokladask utmanar klassikerna i jul: "Lite vågat"

LÄS MER: Så blir Aladdinasken 2024 – här är alla praliner

Kunderna hyllar Marabous konkurent Fazer

I sociala medier har reaktionerna varit starka, och vissa tror att Fazers Klassiker-ask kan konkurrera ut Marabous.

"Framför allt så stöder man inte ryssvänliga Mondelez".

"Fazer vinner genom att inte ha verksamhet i Ryssland, så jag är ganska förlåtande vad än de stoppar i asken."

"Fazer är så mycket bättre! Väljer denna alla dagar i veckan. Eller allra helst Panda juhlapöydän konfekt Men den säljs tyvärr inte här i Sverige".

"Med tanke på att Aladdin förstörts de senaste åren så väljer jag Fazer till julen."

"Eftersom dom tar bort alla goda från Aladdin så känns ju det här som ett bra val!"

"Är detta sant? Kommer denna finnas till jul? prisa gudarna!"

"Med tanke på att häften av prallinerna i alladinasken är oätbara så är det helt klart smart."

Foto: Pressbild

Fazer om engagemanget online

När Nyheter24 kommer i kontakt med Ebba Beck-Friis, presskontakt för Fazer Sverige, säger hon att de är glada över att asken fått så fin respons online.

– Vi är glada över produktlanseringen Fazer Klassiker och att vår nya julask redan fått mycket respons och intresse, säger hon till Nyheter24.

LÄS MER: Fazer återkallar choklad – här är anledningen

Inlägg av @guslof
Visa på Threads

MISSA INTE: Senaste nytt – ta del av det som händer just nu

LÄS MER: Nyheter idag – aktuella nyheter från Sverige och världen

/
/
stats