Ländernas miljöministrar enades i ett möte i Luxemburg på tisdagen om sin syn på hur återvinning och skrotning av gamla bilar ska genomföras.
”Lagstiftningen kommer inte bara att öka konkurrenskraften i våra bil- och återvinningsindustrier utan också dra ned byråkratin till ett minimum", lovar Polens klimat- och miljöminister Paulina Hennig-Kloska i ett pressmeddelande.
När EU-kommissionen lade fram sitt ursprungsförslag 2023 fanns oro för tvångsskrotande av gamla bilar. Det har dock undanröjts, bland annat med hjälp av att länderna kan göra undantag för ”fordon av särskilt kulturellt intresse”, som de nu benämns i förslaget.
Även EU-parlamentet är på väg att enas om sin syn på saken och väntas rösta om det i höst, innan slutförhandlingar kan inledas. Svenske ledamoten Jonas Sjöstedt (V) ser frågan som en av dem som samlar brett svenskt stöd över partigränserna.
–Jag tror att inget svenskt parti muckar med raggarna, konstaterar han på en pressträff i Strasbourg.