Den nya EU-förordningen End-of-Life Vehicles (ELV) innebär att om en reparation bedöms kosta mer än vad bilen är värd, så ska fordonet klassas som uttjänt och skrotas. Det gäller både äldre och relativt nya bilar, vilket skapar oro bland branschen, något som Carup var först att rapportera om.
– Det vore förödande ur hållbarhetssynpunkt att tvingas skrota bilar långt tidigare än idag, säger Lars Bergmark, vd för Svenska Fordonsbranschen.
Problemet förvärras enligt honom av att många moderna bilar inte längre är byggda för att enkelt repareras. I förslaget listas dessutom vissa vanliga reservdelar som däck, bromsar och styrning som ”icke reparerbara” – något som i praktiken kan förbjuda reparationer som i dag är standard på verkstäder.
Orättvist mot bilägare och miljön
Svenska Fordonsbranschen menar att reglerna slår särskilt hårt mot personer med lägre inkomster. Istället för att kunna laga sin bil tvingas de köpa en ny, betydligt dyrare bil, vilket skapar ekonomiska problem och ökar konsumtionen av nya fordon.
– Moderna begagnade bilar är rejält mycket dyrare än begagnade bilar för tio år sedan, säger Bergmark till Carup.
Miljöaspekten är också central. Att behöva skrota fungerande bilar och tillverka nya kräver stora naturresurser och leder till onödig miljöbelastning.
Fordonsbranschen kräver förändringar
Branschen uppmanar nu EU att justera förordningen för att bättre ta hänsyn till verkligheten för bilägare och verkstäder. De vill se att regler som gör reparerbara bilar till skrot tas bort, att kravet på ”ekonomisk reparerbarhet” slopas, och att oberoende verkstäder får bättre förutsättningar att utföra reparationer.
– Att laga istället för att slänga är grunden för en hållbar framtid. EU har en chans att visa vägen, avslutar Lars Bergmark.