Miljöpartiet säger att med deras politik klarar Sverige alla klimatmål till 2045.
— I den här budgeten lägger vi fram en klimatoffensiv, säger MP:s ekonomisk politiska talesperson Janine Alm Ericson.
Med budgeten minskar utsläppen med över 15 miljoner ton fram till 2030, tio gånger mer än regeringen, enligt partiet.
Den höjda koldioxidskatten på bensin och diesel beräknas under 2026 dra in drygt fyra miljarder kronor. Enligt språkröret Amanda Lind innebär det ett prispåslag på 2,2 kronor vid pump. Då ingår även en höjd reduktionsplikt.
Landsbygden kompenseras
Skatteintäkterna är tänkta att gå tillbaka till hushåll i lands- och glesbygd med lägre inkomster genom en transportpeng som ska mer än täcka den ökade kostnaden för koldioxidskatten.
— På landsbygden med sämre kollektivtrafik och långa avstånd är bilen nödvändig, säger Lind.
— Vi gröna vet att det går att göra en rättvis omställning.
I budgetmotionen föreslås också, likt tidigare budgetar, ett inkomstprövat stöd till elbilsleasing för boende i landsbygd och en, enligt MP, mer rättvist differentierad elbilsbonus.
MP föreslår också i sin budgetmotion att storsatsa på investeringsstödet Klimatklivet och tillför totalt 2,5 miljarder mer än regeringen för 2026.
I klimatoffensiven ingår även stora infrastrukturinvesteringar.
Höjd skatt för de rikaste
Partiet vill satsa på hushållen genom att höja barnbidraget med 350 kronor, höjt studiebidrag med 300 kronor och ett ökat bostadsbidrag.
I budgetmotionen får även vården och skolan mer än i regeringens budget. MP föreslår dessutom att de generella statsbidragen till kommuner och regioner höjs med 2,5 miljarder kronor 2026.
Miljöpartiets ”klimatoffensiv” finansieras med 67 miljarder i lånade pengar. Andra satsningar finansieras med skattehöjningar som en återinförd flygskatt och en bankskatt. Inkomstskatten höjs för höginkomsttagare, men enligt MP:s ekonomisk politiska talesperson så får ingen som har under 65 000 kronor i månaden höjd skatt med Miljöpartiets politik.