Meta, som ligger bakom Facebook och Instagram, har tidigare meddelat att annonser med politiskt innehåll, liksom valreklam och vad som beskrivs som sociala frågor inte kommer att tillåtas inom unionen från och med den 6 oktober 2025.
EU:s nya regelverk om transparens kring politisk reklam gör det för krångligt och osäkert, uppgav den amerikanska teknikjätten i samband med beslutet.
Henrik Lysell, Cancerfondens enhetschef, är medveten om beslutet, men hade inte förväntat sig att deras annons om mammografi skulle påverkas av ändringen. I annonsen, som blev borttagen under tisdagen, fanns en uppmaning om att ”gå på mammografi när du blir kallad”.
— Det handlar om att uppmärksamma en rekommendation som är jätteviktig, säger han.
Viktig källa för information
Sociala medier är en viktig informationskanal, uppger Lysell som nu är orolig är att en stor grupp människor inte kommer att nås av informationen.
— Det är ju tusentals, säkert hundratusentals, som vi når via Facebook. För vissa är det kanske den enda källan till Cancerfondens information.
I Metas beslut att ta ner annonsen står bland annat att den bryter mot annonseringsregler som rör sociala frågor, val eller politik.
Cancerfonden nåddes av beskedet under tisdagen och har ännu inte varit i kontakt med Meta.
”Problematiskt”
Charlotte Rydh, generalsekreterare på branschföreningen Giva Sverige, som representerar ideella organisationer, har varit i kontakt med Meta inför ändringen.
— Jag kan inte svara på varför de tagit ner enskilda annonser, men det är klart, som en konsekvens av deras sätt att tolka EU:s regelverk om politisk annonsering kommer många av våra medlemmars annonser att stoppas.
Rydh menar att Metas beslut att inkludera ”sociala frågor” gör att förändringen blir väldigt omfattande.
— Sedan kan man ju som organisation givetvis göra inlägg om det på Metas olika plattformar. Det är just annonseringen som de har begränsat genom att omfatta mer än EU:s förordning. Så ja, det här är problematiskt.