I en ny rapport konstaterar MUCF att omkring 80 000 barn och unga i Sverige lever i områden med stora socioekonomiska utmaningar. Där blir drygt 30 procent av eleverna inte behöriga till gymnasiet, att jämföra med cirka 10 procent för elever i andra områden.
Bara ungefär hälften av eleverna i utsatta områden fullföljer gymnasiet inom fyra år efter avslutad grundskola. Och att inte klara eller gå klart skolan är en av de största riskfaktorerna för att hamna i utanförskap, enligt MUCF.
Lära sig språket
Simona Mohamsson säger att "skolan spelar en avgörande, förebyggande roll för att styra barn från ett liv i kriminalitet".
Att lära sig svenska tidigt, genom förskola, är viktigt, enligt Mohamsson. Hon säger att man från regeringens sida också vill införa obligatorisk språkförskola för de barn som behöver det.
”Därutöver görs flera insatser för en tryggare skolgång, bland annat genom satsningar på skolsociala team, mobilfri skola och förstärkt elevhälsa”, säger hon.
Bästa lärarna
MUCF menar att de bästa lärarna behöver finnas i utsatta områden för att kunna möta de största utmaningarna.
Enligt Mohamsson genomför regeringen redan "satsningar med särskilt fokus på skolor i utanförskapsområden”.
”Vi har bland annat förstärkt statsbidraget till bättre arbetsmiljö och arbetsvillkor för lärare i skolor med socioekonomiska utmaningar”, skriver hon.
För att förbättra arbetsmiljön har regeringen aviserat att ”lärarnas undervisningstid och tid för planering och efterarbete ska regleras”, uppger hon.




.jpg)