15-åring skakar finansvärlden

Sommarens samtalsämne i Londons finansvärld: skolpojkes analys.


En analys från en 15-årig skolpojke har blivit sommarens samtalsämne i Londons finansvärld.

Det amerikanska investmentbolaget Morgan Stanleys medieanalytiker bad Matthew Robson, en 15-årig sommarpraktikant, att beskriva sina vänners medievanor.

Resultatet överraskade bankens analytiker.

I analysen skriver 15-åringen att ingen tonåring använder Twitter eftersom det kostar för mycket (då man uppdaterar mikrobloggen med sin mobiltelefon exempelvis). Ingen av pojkens vänner orkar läsa papperstidningar och de tittar inte på teve heller.

De föredrar musik på nätet utan reklamavbrott, före vanlig reklamradio.

Överhuvudtaget tycker dagens tonåringar att annonser är "extremt irriterande och poänglösa". I stället spenderar de sin tid och pengar på bio, konserter och spel, skriver Financial Times.

– Vi har haft dussintals med fondförvaltare och vd:ar som ringt och mejlat, säger Edvard Hill-Wood som är chef för avdelningen.

En slutsats man kan dra av 15-åringens analys är att tonåringarna konsumerar mer media än förr, men på andra sätt - och de vill inte betala för sin konsumtion.

– Något av det mest tankeväckande vi sett, avslutar Edvard Hill-Wood.

Skrivet av:

De senaste nyheterna direkt i din inkorg!