Fredag 18 Jun
Stockholm

Hans Iphone surfade upp 18 000 kronor

"Snälla, jag vill säga upp tjänsten." Tele 2: Tyvärr, du har tre månaders uppsägningstid.

Kommentera
Kopiera länk
Dela
Läs mer

Essam Mikhails iPhone spelade honom ett dyrt spratt och surfade för 18 000 kronor på en vecka. När han ringde Tele 2 och bad om att få säga upp tjänsten svarade de:

– Tyvärr, du har tre månaders uppsägningstid.

Det var i augusti som Essam bröt benet och fick stanna hemma en vecka från jobbet. Han använde då sitt trådlösa bredband för att surfa med sin Iphone. Ingenting märkligt. Men när räkningen kom fick han en chock.

Enligt Tele 2 var han skyldig 18 000 kronor för mobil datatrafik.

– Jag betalar 29 kronor i månaden för 200 megabyte datatrafik. Men jag använder inte ens det en normal månad, säger Essam Mikhail till Metro.

Men denna månad ska han ha surfat upp 10 000 megabyte, motsvarande ungefär 15 långfilmer.

Mikhail förstod att något var på tok och kontaktade Tele 2. Men enligt operatören verkade allt vara i sin ordning och räkningen måste betalas. Men när han ringt igen och igen och igen började till slut tekniker att kika på problemet.

– Det verkar vara något i hans telefon, det kan vara inställningar eller något program som ligger uppkopplat mot mobilnätet. Han har gjort allting rätt och kontaktat oss, säger Annika Kristersson, pressansvarig på Tele 2, till Metro.

Men ändå kunde inte Tele 2 stänga av hans abonnemang. Enligt Kristersson går det att avsluta ditt abonemang direkt, men du måste betala för all bindningstid, trots att din telefon får fnatt och börjar surfa hejdlöst.

Huruvida Mikahil måste betala sin faktura kan inte Kristersson svar på.

– Det kan jag tyvärr inte säga något om idag, vi får ha en dialog med honom om det.


Kommentera
Kopiera länk
Dela