Torsdag 19 Maj
Stockholm

Coca-Cola fälls av Etiska Rådet

Reklamfilmen anses könsdiskriminerande.

Kommentera
Kopiera länk
Dela
Läs mer

Coca-Colas reklamfilm "Break up as it should be" har fällts av Näringlivets Etiska Råd mot Könsdiskriminerande Reklam, ERK.

Etiska Rådet anser att marknadsföringen förmedlar en otidsenlig syn på könsrollerna som är nedvärderande för både kvinnor och män. Enligt ERK utgår reklamfilmen från att kvinnor generellt inte vill ha enbart sexuella relationer och att sådana relationer är en manlig önskedröm.

Dessutom utgör marknadsföringen också ett exempel på "en reklamåtgärd i vilken kvinnors kroppar används som blickfång av sexuell natur, utan samband med den marknadsförda produkten (sexistisk reklam). Det är kränkande mot kvinnor i allmänhet", menar Etiska Rådet.

Peter Bodor, pressansvarig på Coca-Cola i Sverige menar att det är självklart att filmen är humoristisk och ironisk.

– Humorn och ironin framgår väldigt tydligt, säger Peter Bodor till Nyheter24. Målgruppen är yngre killar och temat för hela Coke Zero-kampanjen - den marknadsförda produkten - är att visa hur livet ser ut utan negativa konsekvenser. Sockerfri läsk, utan kalorier.

Marknadschefen Hanna Sjöström berättar att filmen slutade visas i Sverige direkt när de första antydningarna till kritik kom i september.

– Men filmen har gått i ett flertal andra europeiska länder, däribland flera nordiska, under ett och ett halvt års tid utan att någon som helst kritik har framkommit, säger Hanna Sjöström till Nyheter24.

Här är reklamfilmen som fälldes:

Skrivet av:

Kommentera
Kopiera länk
Dela