Söndag 9 Maj
Stockholm

Ny cookie-lag kan slå hårt mot riktad nätreklam

Internetanvändaren kan bli "smått galen" på de nya reglerna, om sajterna inte hittar rätt teknik i tid.
1 av 2
Internetanvändaren kan bli "smått galen" på de nya reglerna, om sajterna inte hittar rätt teknik i tid. Foto: JANERIK HENRIKSSON / SCANPIX
EU-direktivet om bland annat cookies röstas på onsdagen igenom i riksdagen.
2 av 2
EU-direktivet om bland annat cookies röstas på onsdagen igenom i riksdagen. Foto: FREDRIK SANDBERG / SCANPIX

Riksdagen röstar på onsdagen för ett EU-direktiv som kan förändra internet både för annonsörer och vanliga surfare.

Kommentera
Kopiera länk
Dela
Läs mer
Vad är cookies?

Cookies är textbaserade filer som sparar olika typer av information på din dator när du surfar.

Det finns tämligen harmlösa sådana som inte lär bryta mot de nya reglerna, till exempel sådana som gör att ett hemsida till exempel är på samma språk varje gång du besöker den.

Vidare finns det cookies som sparar information om dig och ditt beteende online. Det är dessa som är allra viktigast för annonsmarknaden eftersom man då kan syssla med riktad reklam. Här ligger den stora utmaningen för branschen i och med cookies-lagen.

De filer som lagstiftningen framför allt vill åt, förutom att skydda den personliga integriteten på nätet, är spioncookies som olagligt sparar till exempel kreditkortsuppgifter.

Den brittiska motsvarigheten till Datainspektionen har på sin hemsida lagt upp en guide angående de nya cookiesreglerna. Läs den här.

STOCKHOLM. Massvis med popupfönster och en krisande annonsmarknad. Så ser skräckscenariot ut när riksdagen på onsdagen röstar igenom ett EU-direktiv.

Direktivet kräver bland annat samtycke för att cookies ska få sparas ner på en sajtbesökares dator, något som är helt centralt vid internetreklam och som dessutom kan minska besöksstatistiken för många sajter.

– Man överlämnar lagtolkningen till parterna. Sajterna ska alltså själva bestämma tekniken kring hur man ska kontrollera användarens samtycke, säger juristen Caroline Olstedt Carlström, som representerat flera mediebolag, på DLA Nordic till Nyheter24.

 

"Man kan bli smått galen"

För den vanlige besökaren kan detta komma att märkas på flera sätt. Det kan till och med bli så illa att ett popupfönster krävs varje gång samtycke ska ges till en cookie.

– Som användare och läsare kan man nog bli smått galen om så blir fallet, säger Olstedt Carlström.

EU-direktivet, som uppstått för att skydda den personliga integriteten och stoppa olagliga spioncookies, kan slå fel. Detta gäller framför allt för rent kommersiella intressen.

– Riktad internetreklam kan bli lidande när annonsföretagen inte kan använda sig av cookies på samma sätt, säger Carina Olstedt Carlström.

– Ändamålet är gott men jag tror att man missar målet, säger hon.

 

Kort om tid för branschen att hitta lösning

Ett av de stora problemen med cookies-lagen är också att det är väldigt bråttom att hitta en bra teknik som fungerar både för annonsörer, sajter och läsare eller användare. Senast den 1 juli ska samtliga EU-länder börja tillämpa lagen.

Kommentera
Kopiera länk
Dela