STOCKHOLM. Massvis med popupfönster och en krisande annonsmarknad. Så ser skräckscenariot ut när riksdagen på onsdagen röstar igenom ett EU-direktiv.
Direktivet kräver bland annat samtycke för att cookies ska få sparas ner på en sajtbesökares dator, något som är helt centralt vid internetreklam och som dessutom kan minska besöksstatistiken för många sajter.
– Man överlämnar lagtolkningen till parterna. Sajterna ska alltså själva bestämma tekniken kring hur man ska kontrollera användarens samtycke, säger juristen Caroline Olstedt Carlström, som representerat flera mediebolag, på DLA Nordic till Nyheter24.
"Man kan bli smått galen"
För den vanlige besökaren kan detta komma att märkas på flera sätt. Det kan till och med bli så illa att ett popupfönster krävs varje gång samtycke ska ges till en cookie.
– Som användare och läsare kan man nog bli smått galen om så blir fallet, säger Olstedt Carlström.
EU-direktivet, som uppstått för att skydda den personliga integriteten och stoppa olagliga spioncookies, kan slå fel. Detta gäller framför allt för rent kommersiella intressen.
– Riktad internetreklam kan bli lidande när annonsföretagen inte kan använda sig av cookies på samma sätt, säger Carina Olstedt Carlström.
– Ändamålet är gott men jag tror att man missar målet, säger hon.
Kort om tid för branschen att hitta lösning
Ett av de stora problemen med cookies-lagen är också att det är väldigt bråttom att hitta en bra teknik som fungerar både för annonsörer, sajter och läsare eller användare. Senast den 1 juli ska samtliga EU-länder börja tillämpa lagen.