Onsdag 23 Jun
Stockholm

Polisen: "Vi har superkul på Facebook"

Polisen får kritik för sitt agerande på facebook.
1 av 2
Polisen får kritik för sitt agerande på facebook. Foto: Faksimil Facebook
Vad tycker du om polisens social medier-satsning?
2 av 2
Vad tycker du om polisens social medier-satsning?. Foto: Faksimil Facebook

Fulla ungdomar har hånats, nallar har eftersökts och polisen har efterlyst misstänkta brottslingar med "romskt" utseende. Kan polisen hantera de sociala medierna? Nyheter24 har frågat polisen och experten.

Kommentera
Kopiera länk
Dela
Läs mer
"Polisen skall tjäna folket"

Statsvetaren Ulf Bjereld är en annan av polisens kritiker. "Det är bra att polisen – och andra myndigheter – tar plats i sociala medier. Men myndigheten är en del av statsmakten och skall tjäna folket – inte vara en del av folket, skriver han på Ajour och fortsätter "Statens våldsapparat kan aldrig bli en del av civilsamhället. Därför måste all populistisk ”Hö hö-mentalitet” bannlysas från myndigheternas agerande i sociala medier." 

INTERNET. Flera gånger de senaste veckorna har polisens aktiviteter på sociala medier granskats. Vid samtliga tillfällen har hård kritik riktats, och nu väcks frågor om polisens generella vara eller icke vara på nätet. Fördelen med närvaron har bland annat sagts vara att det är lättare för allmänheten att tipsa polisen om de finns på sociala medier. Men hur det går med den saken är svårt att säga - ingen statistik förs nämligen över antalet brott som uppklaras med hjälp av Facebook. Det säger Stefan Macopoulos vid rikspolisstyrelsens kommunikationsavdelning till Nyheter24.

– Den statistiken har vi inte, det är inget vi följer på det sättet. Vi ser antal besök och sånt på sidorna, men vi får ingen särskild statistik på det sättet. 

I stället säger han att polisens sociala medie-närvaro har dialogen med medborgarna som främsta skäl.

– Det ska bli lättare att nå ut i samhället, och sen går vi även ut med en del efterlysningar. Det handlar om att föra en dialog och informera allmänheten. Sedan underlättar det för människor med vissa typer av funktionshinder. 

"Vi vet varför vi finns där"

Johan Ljungren, som är ansvarig för arbetet med sociala medier i Stockholm, säger ungefär samma sak om polisens syfte med engagemanget på nätet.  

– Vi har ett syfte, vi vet varför vi finns där. Det handlar om delaktighet med medborgarna, att kunna informera dem på ett helt annat sätt. Allt bygger på en lokal närvaro, där man ger människor möjlighet att tipsa om hur vi kan förebygga brott. 

Hur har det fungerat då? Jo, bra enligt båda poliserna. Ljungren kallar responsen de fått "fantastisk" och säger att de har haft det "superkul", medan Macopoulos nöjer sig med lite försiktigare ordalag:

– Det har fungerat rätt bra, men sedan är det olika på olika avdelningar. Men vi ska vara lättillgängliga för alla personer, och då fungerar sociala medier ofta som ett bra alternativ för människor som kanske har ett handikapp, exempelvis dövstumhet.

En som är mer tveksam till hur bra det gått är den digitala strategen Deeped Niclas Strandh. Han upplever att polisen inte helt har tänkt igenom sin närvaro på nätet.

– Till exempel pratade jag med de som har hand om @yb_sodermalm-kontot, och de sa att de kände väldigt mycket stöd i sitt jobb. Men samtidigt fick de använda sin semester till att ta hand om en kritikstorm. Att använda sociala medier handlar ju inte bara om tonalitet och att skapa en plattform utan också att ta hand om den sedan. Jag tycker de ska finnas här - men att man måste tänka över vad som händer när skiten träffar fläkten, säger han till Nyheter24.

“Du har sociala medier-ansvaret just nu"

Vid ett tillfälle var det över 2 500 personer som hade kommenterat ett inlägg, och sammanlagt uppåt miljonen som hade läst det. Det är vid sådana tillfällen den verkliga utmaningen för polisen dyker upp, enligt Niclas Strandh. Den gången löste polisen det genom att ta bort ursprungsposten helt och hållet, något Deeped inte tycker är perfekt.

– Det handlar om att ha rätt inställning till hur det funkar på nätet. Man kanske inte ska ha en som sitter i veckor och väntar på att något ska hända, utan snarare att man omlokaliserar flera personer till att hantera de sociala medierna när något väl händer. Man måste förstå den dynamiken i att vad som händer på nätet händer fort, och då får man också ha en flytande organisation där man kan säga till folk att “du har sociala medier-ansvaret just nu."

Kommentera
Kopiera länk
Dela