Som besökare på Nyheter24 samtycker du till användandet av s.k. cookies och adblockeridentifiering för att förbättra din upplevelse hos oss. Jag förstår, ta bort denna ruta!

Svenska reklamen från ST1 anklagas för grov sexism

Många har varit upprörda över ST1:s reklam, men den friades av Reklamombudsmannen. Sveriges Kvinnolobby anser att det är fel.

Reklamen har upprört många, men den fälldes inte av Reklamombudsmannen.

Sveriges Kvinnolobby anser att den målar upp en stereotyp av kvinnor och är sexism även om det är "menat som humor".

ST1 anser att kampanjen inte har några spår av sexism.

En reklam från bensinstationen ST1 har blivit uppmärksammad eftersom den av många anses vara sexistisk. Bland annat anmälde Eskilstuna kommun reklamen till Reklamombudsmannen, RO, med motiveringen att den bland annat "förstärker en gammal uppfattning om att kvinnor och bilkörning inte hör ihop, att kvinnor är disträ och därmed sämre bilförare än män.".

Bilden föreställer en tecknad kvinna som står och tankar. Hennes kjol har då fastnat i linningen på trosorna – och över bilden står det "Troschock! En av fördelarna med att tanka obemannat". 

Reklamombudsmannen

Enligt Clara Berglund som är generalsekreterare för Sveriges Kvinnolobby har den här reklamen varit den som flest folk hört av sig till organisationen för att klaga på det senaste halvåret.

– Det är uppenbart att den här bilden har upprört väldigt många, säger hon till Nyheter24.

Reklamombudsmannen valde att fria bilden då de ansåg att den inte var könsdiskriminerande med motiveringen att den "uppenbart är överdriven samt har en tydlig humoristisk ansats" och inte anspelar på sex eller stereotypa könsroller. 

– Det är väldigt märkligt att sexism är okej bara för att man skyller på att det är humor. Skulle det på samma sätt ursäkta exempelvis rasism? Det handlar om gamla stereotyper som förstärks, säger Clara Berglund.

ST1 säger att de är lättade över att RO hade samma bedömning som de hade.

– I den reklamserien som vi gjorde hade alla teckningarna en humoristisk vinkel för att visa fördelarna med att tanka obemannat. Vi anser inte själva att den är sexistisk och är glada att RO delade den uppfattningen. De verkar för en etisk nivå, säger Erica Samuelsson, marknad- och informationschef för ST1, till Nyheter24.

Så såg hela reklamserien ut. Bildkälla: ST1

Projektet Reklamera, som är en del av Sveriges Kvinnolobby, la ut bilden på Facebook där de skriver att Reklamombudsmannens kriterier är bristfälliga. Mycket troligt för att det är en intresseorganisation som representerar branschen, och inte en statlig myndighet. 

– Vi anser att det borde bildas en myndighet. Det är väldigt uppenbart att RO inte tagit åt sig av att så många varit upprörda. Det krävs också en lagstiftning mot sexistisk reklam, säger Clara Berglund.

Facebook

Däremot vill organisationen rikta stor tacksamhet till Eskilstuna kommun som faktiskt var en av anmälarna.

– Det är viktigt att kommuner och landsting tar ett större ansvar för vad som får synas och verkas i det offentliga rummet, säger Clara Berglund. 

ST1 försvarade sig i RO:s granskning med att det var en karikatyr och menat för en vuxen, tankande publik genom att helt enkelt visa "fördelarna med att tanka obemannat". 

Sveriges Kvinnolobby tycker däremot att ST1 verkar ha en snäv bild av vad sexism innebär eftersom de använder "uppenbart sexistiska nidbilder". Någonting som ST1 bemöter med att de båda då måste ha helt skilda bilder av kampanjen. 

– Vi är ett väldigt jämställt företag både internt och bland våra kunder. I min värld är det här inte sexistiskt alls, säger Erica Samuelsson på ST1.

TT

Sveriges Kvinnolobby har tidigare varit inblandade i att få sexistisk reklam fälld hos RO. Bland annat lyckades de få en BMW-reklam fälld av RO som sexualiserade supemodellen Gigi Hadid

Läs här om en reklamkampanj som faktiskt fälldes för sin "grisgia sexism". Eller se den här verkstadskedjans reklam som också fälldes.

TV: Han höll upp sexistisk skylt – då gjorde Zara Larsson det här

Glöm inte att ladda ner vår app för att få full koll på de senaste nyheterna. Finns på Google Play och App Store.

Borde reklamen ha fällts?

Mer:

Amanda Oxell: Vi har tröttnat på sexistisk reklam – det får vara nog nu