Bolag, företag
Här är företagen som fått mest klagomål – hittills i år - Foto: Kallestad, Gorm/TT, Bertil Ericson/TT

Här är företagen som fått mest klagomål hittills under 2019

Konsumentverkets rådgivningstjänst "Hallå konsument" får varje år in mängder av klagomål från privatpersoner som är missnöjda med ett företag. Hittills under 2019 har de fått in tiotusentals – här är de sju företagen som folk klagat mest på.


Det där ständiga signalfelet på tåget, störningar i telenätet som gör att vi inte kan se på messa eller den där produkten som såg helt annorlunda ut på nätet när du beställde hem den. Ja, det finns nog inget värre än när saker och ting inte går eller fungerar som de ska.

Och klagar det gör vi, oftast för oss själva. Men sen så kan man ju faktiskt klaga till Konsumentverket – och det är en hel del som gör det. 

Enligt Svenska Dagbladet fick Konsumentverkets rådgivningstjänst "Hallå konsument" in tiotusentals klagomål under 2019 års första halva. 

Här är de 7 bolagen vi klagat mest på. 

7. Viasat

Hittills i år har tv-distributören Viasat fått 329 klagomål. Det är inte första gången som företaget är med på "klagolistan", utan har varit med de senaste åren. 2016 granskades de av Konsumentverket gällande de långa bindningstiderna. 

Konsumentverkets slutsats då? De bröt mot lagen om elektronsik kommunikation. 

6. Telenor

334, det är antalet klagomål som hittills kommit in gällande telekombolaget Telenor. Även här är det inte första gången som bolaget hamnat högt på denna lista.

5. Norwegian 

Trots att det bara är juli än och många ännu inte rest i väg på semester så har flygbolaget redan fått 352 klagomål. 

En återkommande fråga till Konsumentverket gäller ersättning för försenade och inställda flyg. I år har upp mot 40 ärenden registrerats där de flesta handlar om kompensation. 

4. Telia

Hallå konsument har fått in 444 klagomål om Telia bara i år. 

– En anledning till att Telia fått många klagomål är just att det är en av de största operatörerna i Sverige med många kunder. Klagomålen kan handla om allt från problem med hårdvaror till frågor om abonnemang för mobiler, bredband och fiber, säger Johanna Persson på Konsumentverket till Svenska Dagbladet.

3. Elgiganten 

Elgiganten har tidigare granskats av Konsumentverket. Detta då de enligt dem gjorde offensiv reklam för räntefria betalningsupplägg. 

I år har hittills 481 klagomål kommit till Hallå konsument.

2. SAS

Den utdragna SAS-strejken som ägde rum i våras undgick nog få. Detta bidrog till flygbolagets hittills höga klagomålssiffra – hela 529 klagomål har registrerats.

– Ja, vi har märkt att det blivit en ökning under våren på grund av strejken i maj. Klagomålen är nu nästan lika många till antalet som under hela förra året, då det kom in 594 stycken, säger Johanna Persson till Svenska Dagbladet.

1. Vitality club

Estländska bolaget Vitality club toppar denna lista med flest klagomål. Hela 581 stycken har kommit in till Hallå konsument. Bolaget erbjuder abonnemang av potens- och bantningspiller. 

I majoriteten av fallen upplever kunderna att de blir vilseledda av marknadsföringen. Även att de fått betala för abonnemang som de uppfattat varit gratisprover. 

De senaste nyheterna direkt i din inkorg!
Har du klagat på något av dessa företag i år?
Tack för din röst!