Torsdag 19 Maj
Stockholm

"Höj hastighetsgränsen för A-traktorer"

Facebookgruppen har på kort tid fått över 5 000 likes.
Facebookgruppen har på kort tid fått över 5 000 likes. Foto: Faksimil Facebook

"A-traktorn är nyckeln till frihet". Över 5 000 facebookanvändare har fått nog - nu är tiden inne för att höja hastighetsgränsen.

Kommentera (32)
Kopiera länk
Dela
A-traktor

Det heter inte längre EPA-traktor, även om namnet lever kvar. 

En A-traktor är en bil som kapats, byggts om och där växlarna är spärrade. Bilens ordinarie förarhytt ska behållas och det får finnas säte för en eller två passagerare bredvid föraren. Utrymmet bakom framsätet får dock inte rymma varken passagerare eller gods. 

Skillnaden mellan en  A-traktor och en EPA-traktor är att en A-traktor måste vara konstruerad för en maxhastighet av 30 km/h, plus minus 10 procent medan EPA-traktorn skulle vara konstruerad med ett visst utväxlingsförhållande. Nyregistrering av EPA-traktorer förbjöds 31 mars 1975 och A-traktorreglerna tog därmed över.

Vilka beslut ligger till grund för att en A-traktor inte får gå fortare än 30 km/h?

– Vid den tiden, år 1975, när EPA-traktorn inte längre fick registreras, och A-traktorn blev ersättare, gällde 30 km/h som högsta tillåtna hastighet för traktorer. Eftersom A-traktorn de facto är en traktor som fordonsslag, fanns inte någon annan möjlighet än att låta dem gå högst 30 km/h, som andra traktorer. Det är alltså historiskt betingat att hastigheten är 30 km/h på A-traktorn som är ett dragande fordon, avsett att dra olika typer av släpvagnar. De flesta A-traktorer som registrerades efter 1975 var också äldre fordon, och det var knappast aktuellt med att bygga om nyare fordon till A-traktorer, säger Hans Cassepierre på Transportstyrelsen, till Nyheter24.

Åka epa till stan är få förunnat. Faktum är att det i dagsläget knappt är möjligt, eftersom EPA-traktorerna inte längre får byggas. Nu är det A-traktorer som stoppar upp trafiken (trots att man i folkmun fortsätter envisas med att säga EPA). 

A-traktorn må reta gallfeber på många, vara ett dåligt skämt för andra och rena livsglädjen för ett fåtal. Den totala friheten att slippa åka buss för att transportera sig, eller känslan av att cruisa runt fastän det är tre helvetiskt långa år kvar tills körkortet är i hamn.

– A-traktorn är en nyckel till en frihet, många vill ha bort dem, där bland polisen. Varför ta bort något som många ungdomar har som hobby? Bättre vi är i trafiken och lär oss köra än att festa och supa som många andra tonåringar gör, säger en hängiven förare.

Men det går för långsamt. Det tycker i vilket fall de 5 641 personer som gått med i facebookgruppen Gör DIN röst hörd, HÖJ hastigheten för A-traktorer - till 50 km/h.

– I 30 km/h känns det inte som man tar sig framåt utan bakåt och man är en trafikfara för bakomvarande fordon. Med högre hastighet skulle färre bli påkörda bakifrån och omkörningsolyckor skulle minska, säger killen bakom gruppen som vill vara anonym, till Nyheter24.

– Du får ursäkta ordet, men det är idiotiska omkörningar folk gör. Som kan undvikas! Bilister skyller på att det är A-traktorförarens fel när det är dem som gjort fel, de vågar inte stå för vad de gjort. Det jag menar är att A-traktorn är inte en trafikfara, utan A-traktorns lagliga låga hastighet, det är en trafikfara.

Själv körde han A-traktor innan han tog sitt B-körkort.

– Den hjälpte mig både att växla, lära känna trafiken och hur man skulle anpassa sig till den.

Men den låga hastigheten och folks fördomar retar gallfeber på honom. 

Inga planer på att låta 15-åringarna gasa på i 50 km/h

– Det finns i dag inga förslag från Transportstyrelsens sida att höja tillåten hastighet för A-traktorer från dagens 30 km/h till exempelvis 45 km/h, säger Hans Cassepierre på Transportstyrelsen, till Nyheter24. 

Men som 15-åring går det fint att köra EU-moppe i 45 km/h medan den som vill köra A-traktor måste hålla sig på max 30 km/h. 

– Skillnaden mellan EU-moped klass I och A-traktor ligger i själva fordonsslaget, det vill säga att en nationellt typgodkänd traktor bara får gå i högst 30 km/h, säger Cassepierre.

Finns det något sätt att påverka hastighetsbestämmelserna, som exempelvis genom facebookgrupper och namninsamlingar? 

– Transportstyrelsen är alltid intresserad av att ta del av synpunkter och information inom de områden och de regelverk som vi arbetar med, framför allt om det finns brister i regelverket, eller sådant som behöver ses över.

Personen bakom facebookgruppen har en rad förslag på åtgärder som skulle förbättra livet för tusentals traktorförare. Han tycker att man ska införa årlig besiktning, någon typ av spärrning så den inte går fortare än 50 km/h och ta bort A-traktorn från AM-körkortet och i stället låta fordonet ha 16-årsgräns och införa uppkörning.

För att lyssna på kritikerna och låta A-traktorerna gå döden till mötes är knappast aktuellt.

– Regeringen vill hellre att vi kör mopedbilar som består av plast, men det kommer aldrig finnas med på världskartan.

Kommentera (32)
Kopiera länk
Dela