Som besökare på Nyheter24 samtycker du till användandet av s.k. cookies och adblockeridentifiering för att förbättra din upplevelse hos oss. Jag förstår, ta bort denna ruta!

Råd om kattkramar och ostbågar? Fråga Systembolaget

Foto: Twitter/Systembolaget/Scanpix
1 av 1

Foto: Twitter/Systembolaget/Scanpix

Montage Twitter/Systembolaget/Scanpix

Nyheter | 04/12/2012 14:58

Systembolaget har tassat ut på Twitter, och det med en tidig succé. En anställds råd om kattkramar har fått över 600 retweets.

Om ångesten kryper på såhär under årets mörka tid, och dubörjar snegla mot flaskan på hyllan för tröst: Hindra dig! På Systembolagetsnystartade Twitter-konto serveras du nämligen hälsosammare alternativ för att gaska uppdig än nedsupning.

Ja, den Systembolagsanställda kommunikatören Mattias Östermangjorde i slutet av förra veckan succé på Twitter med sitt otippade svar på en fråga om säsongsbetonaddepression. Själv är han förbluffad över uppmärksamheten – över 600 retweets –som hans lilla skämt fått.

– What a difference a tweet makes. Det är väldigtfascinerande hur fort det här kan gå, vilket kraftfullt medium det här kan vara,säger han till Nyheter24.

Österman, som tidigare hade märkt att Systembolaget ofta diskuterades på Twitter och själv tyckte att det var dags att bemöta dem, säger att tweeten skrevs med glimten i ögat.

– Personen som ställde frågan hade ju förekommit lite tidigare innan underdagen, så jag tyckte det kändes lämpligt att glida över på en sorts mänsklig nivå. Att krama en katt brukar ju alltid hjälpa. Omman räknar bokstäver i tweeten är det dessutom exakt 140 tecken, vilket jag är lite stolt över, skrattar han.

"Enkelt verktyg för att ge råd"

Tanken med Systembolagets Twitter-konto, som satte igång den12 november, är att kunna svara på frågor om mat och dryck på ett kundnärasätt. Det berättar Systembolagets presschef, Lennart Agén.

– Det är för att hjälpa våra kunder, kunna gedryckesråd och underlätta deras inköp. Twitter är ett enkelt verktyg för attkunna ge råd, säger han till Nyheter24.

Kontot bemannas av vanliga butiksarbetare som turas om attha ansvaret, och öppettiderna är desamma som för butikerna. Hittills tyckerAgén att arbetet med Twitter gått bra, och att katt-tweeten är ett exempel påhur Systembolagets tonläge borde vara.

– Det gäller att ha en mänsklig touch, det är ju människorman pratar med. Självklart ska man inte vara kantigt formell, utan mjuk - menändå tydlig, understryker han.

"Som en gammal dyr champagne"

Sociala media-experten Deeped Niclas Strandh vill tillägga att de bör "vara relevanta, personliga och svara på saker som folk frågar om". På det hela taget tycker han Systembolagets närvaro på Twitter ser ut precis så som man kan förvänta sig den.

– Den är som en gammal dyr champagne: Bryr sig inte såmycket om omvärlden men svarar upp mot förväntningarna, säger han till Nyheter24.

Strandh menar att Systembolaget, eftersom deras möjligheteratt marknadsföra sig kraftigt begränsas av svensk alkohollagstiftning, inte kangöra så mycket. Därmed blir servicen första prioritet.

– Att gå in på deras Twitter ska vara som att gå in på ettbra Systembolag. Hjälpsamma och personliga.

Inte bara råd om katter har Mattias Österman delat ut på Twitter. En av kontots första rekommendationer kom från honom, och berör den aningen otippade kombinationen rött vin och - ostbågar.

Till Nyheter24 säger Österman att kombinationen är en klassiker.

– De på Systemet kom för ett tag sedan på att det var gott med en väldigtfruktig pinot noir, gärna från Chile, Nya Zeeland eller USA, till ostbågar. Mat- och dryckeskombination är ju det vi pysslarmed, så det är bra om vi kan ligga i framkant även där, avslutar Österman.