Som besökare på Nyheter24 samtycker du till användandet av s.k. cookies och adblockeridentifiering för att förbättra din upplevelse hos oss. Jag förstår, ta bort denna ruta!

Twitter-tabben från matkedjan med hästkött

Skandalkedjan fortsätter göra det svårt för sig.
1 av 1

Skandalkedjan fortsätter göra det svårt för sig.

Scanpix / Twitter / Montage

Nyheter | 21/01/2013 11:14

Tesco må vara störst i Storbritannien – men matkedjan är inte så vass på att hantera PR-katastrofer. Nu har man lyckats uppröra ännu fler hästvänner med en dåligt tajmad tweet.

Det var förra veckan som skandalen uppdagades – den brittiska varuhusjätten Tesco har sålt hamburgare med hästkött, paketerade som nötkött. 

Företaget har tillsammans med tre konkurrenter fått tung kritik i media och premiärminister David Cameron kallar det hela "oacceptabelt".

Men i stället för att lugna ner situationen har Tesco lyckats kasta mer bensin på elden med nedanstående tweet från sitt officiella Twitter-konto:


"Det är dags att sova så vi beger oss mot (säng)halmen nu".

Inlägget fick nästan 3 000 retweets, att jämföra med kontots övriga som brukar få mellan två och fyra. När tusentals upprörda djurvänner hörde av sig insåg Tesco sitt misstag och gick ut med följande förklaring:

Det ska alltså ha varit en förinställd tweet som programmerades innan hästskandalen uppdagades. Men även om folk köper den förklaringen återstår fortfarande Tescos problem i andra sociala medier: Nedanstående videos har tillsammans fått nästan en halv miljon visningar på Youtube och lett till ännu fler skriverier: