Spacey i soffan - med ett glas från Orrefors.
1 av 2
Spacey i soffan - med ett glas från Orrefors. - Foto: Melinda Sue Gordon / AP / Netflix
Delar av gänget bakom serien: David Fincher och skådespelarna Beau Willimon, Robin Wright, Kate Mara och Kevin Spacey.
2 av 2
Delar av gänget bakom serien: David Fincher och skådespelarna Beau Willimon, Robin Wright, Kate Mara och Kevin Spacey. - Foto: Joel Ryan / AP / SCANPIX

Hur många Apple-produkter tål Netflix?

Netflix egenproducerade serie "House of cards" gör succé. Men nu anklagas den för massiv produktplacering - och spekulationerna börjar genast flöda om hur serien egentligen finansierats.


Streamingkriget

Netflix, Viaplay och C More är bara några av de aktörer som på kort tid etablerat sig i Sverige. Alla konkurrerar om samma kunder och rättigheter. Nyheter24 har tidigare intervjuat representanter för de tre företagen för att försöka reda ut vad som skiljer dem åt och hur deras olika rättigheter ser ut.

KALIFORNIEN. På kort tid har Netflix serie "House of cards" blivit det mest sedda programmet på streamingtjänsten. Med Oscarbelönade Kevin Spacey i huvudrollen och mästerregissören David Fincher bakom spakarna lär den ha kostat en hel del att producera.

Men Netflix har inga reklamavbrott - så hur har de egentligen finansierat kalaset? Fler och fler tror nu att produktplacering ligger bakom. Hur många iPads och iPhones behöver egentligen Spaceys kongressledamot Frank Underwood?

Sajten Macrumours.com har lyckats hitta en scen i serien där det finns fyra iPads och fem iPhones på ett bord där två personer sitter och arbetar. Men även vanliga tittare har reagerat:

Allra värst blev det när en scen helt handlar om Sonys spelkonsol PS Vita.

– Är det där ett PS Vita? frågar en karaktär.

Sedan pratar samme man om att han redan har ett Playstation 3 innan scenen avslutas med följande:

– Jag måste skaffa mig ett sånt där till bilen.

Reaktionerna lät inte vänta på sig:

Apple betalar inte för produktplacering

Enligt Techcrunch förekommer även produkter från Blackberry, Canon och Dell. Och när Netflix får frågor om produktplacering blir svaret tystnad. Faktum är dock att företaget förmodligen aldrig skulle ha råd att finansiera serier som "House of cards" själva. Jämfört med HBO, som ofta producerar egna serier, har de en betydligt mindre ekonomi att jobba med.

Gemensamt för exempelvis Sonys Playstation Vita eller Apples iPad är att det är enheter som det går att använda just Netflix på. Som av en tillfällighet.

Apple har dock tidigare sagt att de aldrig betalar för produktplaceringar - men att de skickat gratisprodukter till filmbolag i utbyte mot gratis marknadsföring. "House of cards"-produktionen kan alltså ha tjänat in en del kostnader där. Det är oklart hur de andra företagen ställer sig till att betala för att synas.

De första uppgifterna sa att "House of cards" kostade 634 miljoner kronor att göra men senare uppgifter har enligt Techcrunch hävdat att summan varit betydligt lägre.

Nya serier på gång

Samtidigt är Netflix oväntat lyckosamma när det gäller antalet kunder. Och de egenproducerade serierna kommer att bli fler. Inom kort kommer "Orange is the new black" och "Hemlock Grove". Den förstnämnda handlar om en kvinna som hamnar i fängelse efter drogaffärer, den andra är en varulvsserie med bland andra Bill Skarsgård.

Tevejätten HBO har precis gett sig in i streamingbranschen - därför är goda råd dyra för Netflix.

– Målet är att bli nya HBO innan HBO blir oss, säger Ted Sarandos, ansvarig för innehåll på Netflix, i det senaste numret av GQ.

Vad tycker du, är det för mycket produktplacering i "House of cards"? Klicka vidare i bildspelet för att se exemplen.

Se en trailer för House of cards här:


/
/
HBO
/
/
/
De senaste nyheterna direkt i din inkorg!