Svep en öl inom 24 timmar – nu sprids nya Facebookutmaningen
Plötsligt dricker alla öl på Facebook. Här är varför – och hur det hela har utvecklats.
Gillar du artikeln?
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få fler artiklar som denna direkt i din inkorg - helt kostnadsfritt.
Norske Petter försökte få till det med sin kompis Cathrine med hjälp av Facebook.
Om hans bild fick en miljon likes så skulle de ha sex.
Bilden fick långt över miljonen – men något liggande blev det inte.
Men något fick Petter i alla fall ut av det hela.
– Jag har i alla fall fått fler möjligheter till sex, bekräftade han för Nyheter24.
Har din Facebookfeed fyllts av diverse videos på vänner som i kvickt tempo sveper i sig en öl? Förklaringen är simpel – utmaningen NekNomination.
Förutsättningarna är enkla. Du blir "nominerad" av en vän som uppmanar dig att filma dig själv när du sveper en stor öl för att sedan lägga upp klippet på Facebook. När det väl är gjort så får du själv nominera tre andra vänner till att göra samma sak.
Twisten är att om du INTE skulle klara av att genomföra uppgiften så blir du i stället skyldig dina vänner ett sexpack öl. Något som i Sverige verkar ha förvandlats till en hel platta med öl.
Började i Australien
Det hela verkar ha slagit stort i Sverige under helgen som varit, men det har varit igång ett tag under hashtaggen #neknominate.
Något som är aningen oklart är hur det hela startade, även om det är tydligt att det började spridas i början av 2014. Brittiska Indepentent hävdar att det tog fart i Australien, något som de flesta källorna på nätet även instämmer i.
Men vem som egentligen började är okänt.
Dödsfall och bloddrickande
Det hela ska också enligt flera brittiska tidningar, bland annat The Times, ha lett till dödsfall bland utövarna.
Vissa har dock tagit det hela med en twist. Några på ett osympatiskt sätt, som till exempel britten Shaun Wilson. Enligt Daily Star ska han ha bytt ut ölen mot blod, som han tagit direkt från strupen på en hjort.
Välgörenhet
Andra har fokuserat mer på medmänsklighet. Sydafrikanen Brent Lindeque bestämde sig helt enkelt för att strunta i att svepa en öl, och i stället valde han att skänka en lunch till en hemlös för att sedan nominera ett par vänner till att göra samma sak.
Ett initiativ som verkar ha blivit populärt. När brittiska Metro skrev om hans initiativ förra veckan hade klippet visats närmare 100 000 gånger. Nu har det ökat till nästan 400 000.
Går inte att stoppa
Det har, självklart, funnits försök att stoppa NekNomination från att fortsätta spridas. Men utan egentlig verkan.
– Vi tolererar inte innehåll som är direkt skadligt, till exempel mobbning, men kontroversiellt eller kränkande beteende är inte nödvändigtvis förbjudet, säger en talesperson för Facebook till Mirror.