Som besökare på Nyheter24 samtycker du till användandet av s.k. cookies och adblockeridentifiering för att förbättra din upplevelse hos oss. Jag förstår, ta bort denna ruta!

Kritiserad naziuppgift försvaras: "Bristande källkritik"

- 13/02/2014, 08:54 -
Den kritiserade uppgiften.
1 av 2

Den kritiserade uppgiften.

Twitter

Facebookgruppen.
2 av 2

Facebookgruppen.

Faksimil Facebook

Efter att en skoluppgift under gårdagen började spridas på sociala medier fick Domarhagsskolan i Avesta skarp kritik och anklagades för att normalisera rasism och fascism. Nu svarar skolans rektor.
"Den kritik som nu framförs på sociala medier kan tjäna som exempel på vad som händer med bristande källkritik i en digital värld", skriver rektorn i ett uttalande som Nyheter24 tagit del av.

AVESTA. Under gårdagen började en bild på en skoluppgift spridas på Twitter, en uppgift för niondeklassare som skulle visa hur det såg ut i 1930-talets Tyskland

På bilden som sprids kan man se en skoluppgift som ska ha använts i just 1930-talets nazistiska Tyskland och som ska ha delats ut till eleverna. Det står också skrivet att ingen uppföljning eller diskussion ska ha skett efter att uppgiften var genomförd.

Något som lett till protester och även till att en Facebookgrupp startats för att protestera protestera mot skolans agerande.

Där skrivs att "de har alltså delat ut denna uppgift, UTAN att problematisera. De delar ut uppgiften, säger att uppgiften kommer från 30-talets Tyskland och ”så här såg det ut på den tiden!” och sen har de fått sitta och räkna på den under lektionstid. Materialet är oerhört stötande och lärare borde vara mycket mer försiktiga med att presentera sån här typ av skolmaterial. Ärligt talat – vem använder detta som skolmaterial, till att räkna matte på? Räcker det inte att visa upp detta som skräckexempel?" 

Rektorn slår tillbaka

En beskrivning som skolans rektor inte alls håller med om.

"Uppgiften som nu sänds runt på Internets sociala medier, där en lärare svartmålas som ond och som propagerande för nazistiska värderingar, är tagen ur sitt sammanhang. Den introducerades i en lektion som handlade om manipulation. Hur gick det till då, manipuleras vi idag, hur kan man undvika att låta sig manipuleras? Uppgiften är tagen ur en tysk lärobok från 30-talet. Det sades på lektionen. Så här gick det till då – detta är en av tusentals uppgifter som dåtidens elever fick se och jobba med. Vad gjorde det med dåtidens elever? Så var ändamålet med lektionen och uppgiften. Ingen av uppgifterna i detta svåra, känsloladdade ämne, har lämnats ut utan förarbete eller efterarbete. Många av uppgifterna har varit av karaktären att granska sina egna värderingar, att jämföra med hur läget är i vårt samhälle idag. Det väcker känslor hos eleverna. Det är lärarna medvetna om och förberedda på", skriver Erica Erixon, rektor Domarhagsskolan i ett uttalande som Nyheter24 tagit del av.

"Bristande källkritik i en digital värld"

Hon menar också att den storm som nu uppstått är precis sådant som man ville undvika med uppgiften.

"Jag tycker det är utmärkt att vi har en undervisning som inte värjer för svåra ämnen utan tar upp dem och sätter dem i perspektiv där eleverna även tvingas granska vår egen samtid. Den kritik som nu framförs på sociala medier kan tjäna som exempel på vad som händer med bristande källkritik i en digital värld" skriver Erixon.

Till Nyheter24 säger rektorn att läraren i fråga har tagit illa vid sig av kritiken, och "välkomnar besök på hennes lektioner, där man kan bilda sig en egen uppfattning om kvaliteten på diskussioner".