Som besökare på Nyheter24 samtycker du till användandet av s.k. cookies och adblockeridentifiering för att förbättra din upplevelse hos oss. Jag förstår, ta bort denna ruta!

Black Week börjar om

 
Dagar
 
Timmar
 
Minuter
 
Sekunder

17 modiga kvinnor deltar i en bröstkupp mot Facebook – för en god sak

17 kvinnor syns i en bröstkupp mot Facebook.
1 av 10

17 kvinnor syns i en bröstkupp mot Facebook.

Faksimil http://www.checkitbeforeitsremoved.com/

Det är tyska Rosa bandet som ligger bakom. Syftet är att uppmärksamma bröstcancer.
2 av 10

Det är tyska Rosa bandet som ligger bakom. Syftet är att uppmärksamma bröstcancer.

Faksimil http://www.checkitbeforeitsremoved.com/

Kampanjen heter "Check it before it´s removed".
3 av 10

Kampanjen heter "Check it before it´s removed".

Faksimil http://www.checkitbeforeitsremoved.com/

Kampanjen spelar på Facebooks censur mot bröstvårtor.
4 av 10

Kampanjen spelar på Facebooks censur mot bröstvårtor.

Faksimil http://www.checkitbeforeitsremoved.com/

Man uppmanar folk att dela kampanjbilderna på Facebook och Instagram.
5 av 10

Man uppmanar folk att dela kampanjbilderna på Facebook och Instagram.

Faksimil http://www.checkitbeforeitsremoved.com/

Man kan sedan se på kampanjsidan hur många bilder som tas bort.
6 av 10

Man kan sedan se på kampanjsidan hur många bilder som tas bort.

Faksimil http://www.checkitbeforeitsremoved.com/

Till kampanjen finns även en instruktionsfilm för hur man undersöker brösten.
7 av 10

Till kampanjen finns även en instruktionsfilm för hur man undersöker brösten.

Faksimil http://www.checkitbeforeitsremoved.com/

"Desto mer dessa inlägg sprids och desto mer som tas bort från sociala medier, desto starkare blir vårt buskap: Undersök dina bröst. Nu!"
8 av 10

"Desto mer dessa inlägg sprids och desto mer som tas bort från sociala medier, desto starkare blir vårt buskap: Undersök dina bröst. Nu!"

Faksimil http://www.checkitbeforeitsremoved.com/

Kampanjen startade på den internationella kvinnodagen.
9 av 10

Kampanjen startade på den internationella kvinnodagen.

Faksimil http://www.checkitbeforeitsremoved.com/

"Check it before it´s removed".
10 av 10

"Check it before it´s removed".

Faksimil http://www.checkitbeforeitsremoved.com/

Nyheter | 09/03/2016 12:04

Det här är en viktig kampanj på flera sätt och vis.

Som vi alla vet har Facebook konstiga regler gällande kvinnliga bröstvårtor. De får helt enkelt inte synas allt och så fort man lägger upp en bild på en bröstvårta kan man räkna med att den försvinner.

Så den här bröstkuppen av tyska Rosa bandet är helt klart briljant. Det var på internationella kvinnodagen som de, tillsammans med DDB Tyskland, lanserade en ny kampanj för sociala medier skriver sajten Little Black Book.

"Check it before it's removed" heter kampanjen där 17 kvinnor berättar om bröstcancer. Kvinnorna syns på kampanjbilder med just texten "Check it before it's removed" och folk uppmanas att dela bilderna på Facebook och Instagram. På kampanjsajten kan man sedan se hur många av bilderna som har blivit borttagna.

– Vi använder Facebook och Instagrams strikta regelverk för att skapa någonting gott. Desto mer dessa inlägg sprids och desto mer som tas bort från sociala medier, desto starkare blir vårt buskap: Undersök dina bröst. Nu! Att upptäcka bröstcancer tidigt är viktigt för varje kvinna, säger Lilli Langenheim, som är kreativ chef på DDB Berlin till Little Black Book.

Dessutom kan man se instruktionsfilm i kampanjen där man kan man se hur kvinnor undersöker sina bröst för att upptäcka knölar i tid. Kampanjen är helt enkelt bra på flera nivåer!

Brukar du kolla dina bröst?