Nyheter24
Annons

Mjölken floppade – säljs inte längre på Ica

Publicerad: 19 nov. 2025, kl. 14:58
pojke som dricker mjölk, skylt på Ica och mjölkglas
Dricker du mjölk? Foto: Martina Holmberg/TT & Annika af Klercker/TT & Gorm Kallestad
Läs mer från Nyheter24 - vårt nyhetsbrev är kostnadsfrittPrenumerera

För nästan två år sedan lanserades en ny mellanmjölk med namnet "Norrlogisk" av Norrmejerier. 

Produktionen skulle ge 25 procent lägre klimatavtryck än "vanlig" mjölk, och den började säljas i matbutiker runt om i Sverige i februari 2023.

– Mjölk är en del av en näringsrik kost som man bör kunna njuta av med gott samvete, men för att det ska hålla in i framtiden krävs att vi mjölkbönder gör en rejäl omställning på våra gårdar. Det här är helt klart början på en revolution för mejeribranschen, sa Göran Olofsson, styrelseordförande för Norrmejerier i ett pressmeddelande då. 

För att göra mjölkproduktionen mer miljövänlig använde gårdarna klimatsmart gödsel, samtidigt som kossorna åt sojafritt foder och det metanreducerade fodertillskottet bovaer. 

Intresset för Norrlogisk mellanmjölk var låg. Foto: Norrmejerier
Intresset för Norrlogisk mellanmjölk var låg. Foto: Norrmejerier

Svenskarnas mjölkkonsumtion

Mjölkkonsumtionen har minskat

Svenskarnas mjölkdrickande har minskat med drygt 30 % sedan 1980.

Hur mycket mjölk dricker vi idag?

I genomsnitt dricker varje svensk cirka 2,5 deciliter mjölk per dag, vilket motsvarar ungefär 1,75 liter per vecka.

Konkurrens från andra drycker

En orsak till minskningen är att vi dricker mer läsk, vatten och öl. Genomsnittssvensken dricker ungefär 1,5 liter läsk i veckan.

Förändrade matvanor

Fler måltider äts utanför hemmet, och vissa traditionella rätter där mjölk ingår har blivit mindre vanliga.

Mjölk i dagens matkultur

Samtidigt har nya sätt att använda mjölk blivit vanliga, till exempel i smaksatt mjölk, smoothies, te- och kaffedrinkar.

Därför floppade "Norrlogisk" mellanmjölk

Men satsningen blev en rejäl flopp, och i dag är "Norrlogisk" mellanmjök bortplockad från hyllorna i matbutikerna. 

Annons

– Det stämmer att vi har lagt ner vår satsning ”Norrlogisk”. Även om efterfrågan från offentlig sektor var stor så var konsumenternas efterfrågan inte tillräcklig för att upprätthålla en långsiktigt hållbar produktion, säger Stina Printz, chef hållbarhet, Norrmejerier till Nyheter24.

 Stina Printz tror att tajmingen var en del i den misslyckade satsningen. Foto: Samuel Pettersson
Stina Printz tror att tajmingen var en del i den misslyckade satsningen. Foto: Samuel Pettersson

Varför tror ni kundernas intresse uteblivit?

– Norrlogisk lanserades i en tuff tid då det var extremt fokus på lågpris. Om den hade lanserats i en annan tid hade kanske intresset varit större från konsument, säger Stina Printz och fortsätter:

– Erfarenheterna från Norrlogisk ger oss värdefull kunskap för framtida innovationer. Att våga prova nya vägar är avgörande för vår långsiktiga konkurrenskraft och för våra ägare, de norrländska bönderna.

Kommentarer

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons