För nästan två år sedan lanserades en ny mellanmjölk med namnet "Norrlogisk" av Norrmejerier.
Produktionen skulle ge 25 procent lägre klimatavtryck än "vanlig" mjölk, och den började säljas i matbutiker runt om i Sverige i februari 2023.
– Mjölk är en del av en näringsrik kost som man bör kunna njuta av med gott samvete, men för att det ska hålla in i framtiden krävs att vi mjölkbönder gör en rejäl omställning på våra gårdar. Det här är helt klart början på en revolution för mejeribranschen, sa Göran Olofsson, styrelseordförande för Norrmejerier i ett pressmeddelande då.
För att göra mjölkproduktionen mer miljövänlig använde gårdarna klimatsmart gödsel, samtidigt som kossorna åt sojafritt foder och det metanreducerade fodertillskottet bovaer.

Svenskarnas mjölkkonsumtion
Mjölkkonsumtionen har minskat
Svenskarnas mjölkdrickande har minskat med drygt 30 % sedan 1980.
Hur mycket mjölk dricker vi idag?
I genomsnitt dricker varje svensk cirka 2,5 deciliter mjölk per dag, vilket motsvarar ungefär 1,75 liter per vecka.
Konkurrens från andra drycker
En orsak till minskningen är att vi dricker mer läsk, vatten och öl. Genomsnittssvensken dricker ungefär 1,5 liter läsk i veckan.
Förändrade matvanor
Fler måltider äts utanför hemmet, och vissa traditionella rätter där mjölk ingår har blivit mindre vanliga.
Mjölk i dagens matkultur
Samtidigt har nya sätt att använda mjölk blivit vanliga, till exempel i smaksatt mjölk, smoothies, te- och kaffedrinkar.
Därför floppade "Norrlogisk" mellanmjölk
Men satsningen blev en rejäl flopp, och i dag är "Norrlogisk" mellanmjök bortplockad från hyllorna i matbutikerna.
– Det stämmer att vi har lagt ner vår satsning ”Norrlogisk”. Även om efterfrågan från offentlig sektor var stor så var konsumenternas efterfrågan inte tillräcklig för att upprätthålla en långsiktigt hållbar produktion, säger Stina Printz, chef hållbarhet, Norrmejerier till Nyheter24.

Varför tror ni kundernas intresse uteblivit?
– Norrlogisk lanserades i en tuff tid då det var extremt fokus på lågpris. Om den hade lanserats i en annan tid hade kanske intresset varit större från konsument, säger Stina Printz och fortsätter:
– Erfarenheterna från Norrlogisk ger oss värdefull kunskap för framtida innovationer. Att våga prova nya vägar är avgörande för vår långsiktiga konkurrenskraft och för våra ägare, de norrländska bönderna.




