Power är en kedja som säljer hemelektronik i både Sverige, Norge, Danmark och Finland. Kedjan säljer allt från datorer, dammsugare, hårfönar och vitvaror. Totalt har kedjan 6 000 anställda.
Nyheter24 har tidigare skrivit om kunden Liv Bengtsson, som i dagarna skulle köpa en dammsugare från märket Dyson till sin son som nyligen flyttat hemifrån. En sådan dammsugare kan kosta över 5 000 kronor, beroende på modell.
Köpet blev endast 329 kronor
Men när köpet var genomfört hade bara 329 kronor dragits från kontot, något som fick Bengtsson att haja till.
– Jag tappade hakan och landade ganska snabbt i att kontakta Power för att berätta att något måste ha blivit fel, berättar hon för Nyheter24.
Powers kundtjänst berättade att felet låg hos dom och lät henne behålla dammsugaren till det priset hon köpt den för.

Kedjan erkänner misstaget
När Nyheter24 kommer i kontakt med Power erkänner de sitt misstag och förklarar att det förmodligen blivit fel i en investering inför julhandel och att flera varor fått en ny felaktig streckkod och därför gått in som en nästrimmer i systemet.
– En avvikelse i produktmärkningen upptäckts i början av december. Felet har gjort att flera olika produkter märkts upp som en nästrimmer, och därmed fått samma pris. Det handlar om ett tusental produkter, säger Silje Ensrud, kommunikation- och pr-ansvarig på Power Norden, till Nyheter24.

Tusentals produkter felmärkta
Alla kunder som redan köpt något som felaktigt gått igenom systemet får behålla varan till det priset.
– Vi undersöker vad som har hänt men tror att felet uppstod i samband med en större inventering inför julhandeln. Under processen uppdaterades ett antal produkters streckkoder/EAN-koder felaktigt som nästrimmers. Alla kunder som redan har köpt en felmärkt produkt får behålla den till det priset, säger Silje Ensrud.




