- Foto: Matilda Andersson/TT

Åkesson kopierar Reinfeldt – bildar Nya Sverigedemokraterna

Sverigedemokraterna har slutat jaga kvinnor i burka. Nu vill de vara ett lagom invandringskritiskt parti i stället.


Läs mer från Nyheter24 - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt Prenumerera
X

Gillar du artikeln?

Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få fler artiklar som denna direkt i din inkorg - helt kostnadsfritt.

Välj nyhetsbrev
Denna text är en krönika med åsikter som är skribentens egna och inte Nyheter24:s.
Om skribenten

Totte Löfström är debattchef hos Nyheter24.

Följ honom på Twitter:@tottelofstrom

Nu har Sverigedemokraterna släppt en reklamfilm igen. I stora drag kan den beskrivas som en massa olika människors historier, som har det gemensamt att lösningen de ser är SD.

Så här långt är det väl egentligen inga konstigheter. När man gör reklam brukar man lyfta fram det som är positivt om det man försöker sälja in.

För det är nämligen det SD försöker att göra nu. De försöker sälja in sig själva som det nya näst största partiet i svensk politik. Deras egen bild av sig själva som ett parti med stöd av runt 20-25 procent ska göras gemensam med väljarna.

Genom att kolla lite närmare på vad det är för historier som tas upp i reklamfilmen kan vi också se vilka väljargrupper det är man nu försöker att tilltala med sin politik.

Sammanfattat är det 7 målgrupper som SD tycks rikta in sig på:

    ● Väljare som har en känsla av att Sverige var bättre förr. Att saker är sämre nu

    ● Väljare som tycker att det är viktigt att vi som bor i Sverige har en gemensam nationell identitet

    ● Väljare som vill att hela Sverige ska leva

    ● Väljare som känner stolthet över vår historia och vår kultur

    ● Väljare som är besvikna på att sjukvården inte fungerar

    ● Väljare som upplever att deras hjärtefrågor inte får utrymme i storpolitiken

    ● Väljare som har en känsla av att de inte riktigt hänger med i vad man får och inte får säga nu för tiden

Det här är en väldigt bred målgrupp. De allra flesta kan nog känna igen sig i åtminstone en eller ett par av punkterna. Detta är en ordentlig breddning mot vilka de har riktat in sig på tidigare.

Att försöka bredda sig på det här sättet är ingenting nytt. Det brittiska partiet Labour bytte till exempel namn till New Labour för att signalera att de nu var ett parti som brydde sig om alla i samhället, inte bara sina kärnväljare. I Sverige gjorde Moderaterna samma sak inför valet 2006 när de bytte namn till Nya Moderaterna för att attrahera grupper även utanför de som röstat på Moderaterna.

I söndags släppte partiet en serie filmer med tesen "Lagom är bäst", som en metafor för att svensk invandringspolitik är för aggressiv nu, och behöver bli lagom. Ställer man det i kontrast till den ganska hotfulla reklamfilm som lanserades inför valet 2010 (den där kvinnor i burka jagade en pensionär), blir det tydligt att SD försöker tona ner det extrema för att locka bredare grupper.

Jag misstänker att vi kommer att få se ännu fler förnyelser av Sverigedemokraterna, och det övergripande syftet är helt enkelt att växa och bli ännu större. Till exempel är det inte helt orimligt att anta att de kommer prata mindre och mindre om invandring, och i stället fokusera på luddigare problemformuleringar som att alla har rätt att känna sig som en del av samhället.

Till sin hjälp har de det fantastiska verktyget att kunna lova i princip allt åt alla.

Eller ja, inte till dig som flytt till Sverige från krig eller fattigdom. Du har ju inte ens rösträtt.

--

Här kan du se filmen:


/
/
/
/
/
Tror du att SD kommer bli näst största parti?
Tack för din röst!
stats