Saab-arvet i Trollhättan: Mer än bara NEVS
Om bilproduktionen i Trollhättan ska komma igång igen är tveksamt, men ett antal företag med Saab-rötter för ändå stadens bil-arv vidare.
Gillar du artikeln?
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få fler artiklar som denna direkt i din inkorg - helt kostnadsfritt.
När Saab gick i konkurs 2011 köpte kinesiska Nevs konkursboet med målet att bygga vidare på Saab-arvet, men tidigare i år tog pengarna slut och verksamheten tvingades stänga ner.
Kvar fanns bland annat prototyp-elbilen Emily GT, och i början av december kom nyheten att projektet har hittat en ny ägare och att bilen ska sättas i produktion i Trollhättan.
Många hoppas fortfarande på en comeback för Saab, nyheten mottogs därför initialt med entusiasm. Köparen EV Electra har emellertid ett minst sagt brokigt förflutet, och skeptiska röster höjdes snabbt kring de storslagna planerna.
Huruvida produktionen av Emily GT kommer igång i Trollhättan återstår att se. Vad som än händer kan de med ett bultande Saab-hjärta ändå glädjas åt att ett antal Saab-relaterade företag i Trollhättan ändå för arvet vidare.
NEVS-affären: Varningsklockorna ringer om Emily GT-köparen
Polestar
Det kanske största namnet som huserar i Saabs gamla lokaler är elbilstillverkaren Polestar.
När NEVS lade ner verksamheten flyttade märket in i en del av fabriken för att etablera ett forsknings- och utvecklingscenter.
Där kommer man bland annat utveckla och testa drivlinorna för de kommande modellerna Polestar 5 och Polestar 6.
T-Engineering
T-Engineering startades som en avknoppning från Saab i samband med konkursen, då ett antal gamla Saab-ingenjörer som var sugna på att själva ta sig an bilindustrin.
Företaget utvecklar mjukvara och kontrollsystem för fordonsindustrin, och har i dag över 100 anställda.
Företaget driver även sedan september i år Saabs gamla testbana som nu går under namnet T Legacy Track, där T står för Trollhättan och Legacy syftar på arvet från Saab.
Techroi
Techroi är baserat i Saabs gamla prototypverkstad, där man utför konsultarbeten för ett flertal tillverkare.
Företaget tar bland annat fram prototyper och koncept, och på kundlistan finner vi bland annat Volvo, Magna, Cevt och Geely Design. Enligt TTELA går det så bra att man nu anställer 18 personer.
Man har även inlett ett samarbete med Svenska Saabklubben Reservdelar AB, och har börjat nytillverka reservdelar till Saab-bilar av olika årgång.
Även om det inte rullar ut nya Saabar ur fabriken producerar den alltså i alla fall delar som kan hålla märkets modeller på vägen i många år till.