Tesla Model 3
Nya Tesla Model 3 är en otroligt viktig bil för märket - Foto: Marcus Berggren

Vi testar nya Tesla Model 3 – världens bästa elbil?

Tesla Model 3 är en av de mest populära elbilarna någonsin och nu har den fått en rejäl uppdatering. Vi har tillbringat en vecka med bilen.


Läs mer från Nyheter24 - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt Prenumerera
X

Gillar du artikeln?

Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få fler artiklar som denna direkt i din inkorg - helt kostnadsfritt.

Välj nyhetsbrev

Tesla Model 3 lanserades redan 2017 och har sedan dess varit en av världens mest populära elbilar.

Efter över sju år på marknaden har bilen nu fått sitt första riktiga facelift.

EU kan sätta stopp för miljözonen i Stockholm

Evolution över revolution

För det otränade ögat kan det faktiskt vara svårt att se att det handlar om en ny version av Model 3, då de utseendemässiga uppdateringarna är ganska milda.

Det mest märkbara är att både fram- och baklyktorna har fått en nättare design, samt att fronten nu är något lägre.

Den sistnämnda ger ett lägre luftmotstånd än tidigare, vilket sörjer för att räckvidden har förbättrats trots att både batterialternativen och motorerna är identiska med tidigare.

Så får du bilen att klara iskylan på vintern: "Många blir förvånade"

Ett rationellt bygge

Något som är utmärkande för Tesla är att företaget är betydligt mer lönsamt än de flesta andra biltillverkare, vilket till stor del beror på dess fokus på effektiv och rationell produktion.

Man har bland annat satsat hårt på mer tidseffektiva tillverkningsmetoder, man erbjuder inte många tillval, och detaljkvaliteten har alltid lutat mer åt funktion än finlir.

På nya Tesla Model 3 syns detta tänkande på att man på gott och ont helt enkelt har rationaliserat bort vissa komponenter.

Exteriört är förändringarna blygsamma - Foto: Marcus Berggren

Exteriört finns det exempelvis inte längre några dimljus fram, vilket inte är någon större förlust, och interiört har man tagit bort spakarna bakom ratten.

Blinkers, helljus och torkare sköts nu i stället med touchknappar på ratten, medan växelväljaren nu är en slider på den stora touchskärmen i mitten.

Ett ökat raffinemang

Det man förmodligen sparar på att ta bort dessa komponenter har man lagt på att ge bilen en mer raffinerad kör- och åkupplevelse.

Interiört har man bland annat valt material av högre kvalitet, som dessutom är ljuddämpande för att ge en lägre ljudnivå i kupén.

Av samma anledning har man också monterat isolerglas i alla rutor, och omarbetat bussningarna och upphängningarna i chassit.

Elbussar i Gästrikland tål inte kylan – avgångar ställs in

En uppdaterad interiör

När man hoppar in bakom ratten möts man av en helt ny instrumentbräda. Har man inte tillbringat någon längre tid i den gamla bilen är skillnaden dock inte omedelbart uppenbar.

Materialvalen är mycket riktigt bättre än tidigare men de är fortfarande inte på nivå med de tyska konkurrenterna, och passformen lämnar på vissa håll en del att önska.

Interiört finns det inte längre spakar för växlar och blinkers - Foto: Marcus Berggren

Baksätet är precis som tidigare inte det bästa då golvet är för högt, men man har i alla fall kostat på en ny touchskärm där bak som bland annat styr ventilationen och ljudsystemet.

Jag tycker också fortfarande att det är synd att bilen är en sedan och inte en halvkombi då detta hade gjort den betydligt mer praktisk.

En trevlig körposition

På förarplatsen sitter man dock bra och det är lätt att hitta en rimlig körposition. Stolarna bjuder numera på både värme och ventilation, men är lite sparsmakade i termer av sidostöd.

Vyn ut genom framrutan är olik i stort sett alla andra sedaner då motorhuven är väldigt låg och sluttande, vilket gör att man ser vägbanan väldigt nära bilen.

Den ovanligt låga huven gör att bilen är lätt att placera på vägen - Foto: Marcus Berggren

Detta sörjer i sin tur för att bilen är lätt att placera på vägbanan.

Trots den låga huven finns det ett bagageutrymme där fram som faktiskt är värt namnet, vilket många betydligt klossigare konkurrenter inte kan stoltsera med.

Väldigt välartade vägegenskaper

Ute på vägen har Tesla Model 3 en något oväntad sportighet i sin karaktär.

Styrningen är kvick, krängningen i kurvorna är begränsad, och chassit känns så välbalanserat att det framstår som en synd att antisladdsystemet inte går att koppla ur.

Ute på vägen är bilen synnerligen välartad - Foto: Marcus Berggren

Till vardags är bilen samtidigt både smidig i stadstrafik och stabil och avslappnande på motorvägen, och trots den underliggande sportigheten har man inte nämnvärt gjort avkall på komforten. 

Chassit är väl avvägt och tar sig över både små och stora ojämnheter med lätthet. Ljudnivån är betydligt lägre än tidigare, men samtidigt inte klassledande.

Med skärmen i centrum

Det som stör mig mest i Tesla Model 3 är precis som förut att i stort sett alla funktioner ska levereras av och styras från den stora skärmen i mitten.

Detta betyder bland annat att hastighetsmätaren inte sitter i synfältet, och att man måste ta ögonen från vägen och titta långt ner på skärmen för att justera vindrutetorkarna.

De smalare framlyktorna är den mest självklara uppdateringen - Foto: Marcus Berggren

Att växelväljaren nu sitter på skärmen lider man dock inte nämnvärt av, men det gäller att vara duktig med att förvärma bilen då det inte går att växla om man bär handskar.

Blinkersknapparna på ratten fungerar också bra för det mesta, men de är svåra att hitta vid stora rattrörelser – exempelvis i rondeller.

Rationalisering som retar

Värre är att man också har plockat bort parkeringssensorerna, radarn för autopiloten och regnsensorn, för att i stället låta dessa funktioner skötas av bilens kameror.

Detta visade sig vara ett problem under den vecka vi testade bilen, då det bjöds på rikligt med både snö och slask.

Bilen saknar en hel del viktiga sensorer - Foto: Marcus Berggren

På snökantade vägar med slask på linsen fungerar farthållaren dåligt, vindrutetorkarna går ofta i helt fel hastighet för förhållandena, och parkeringshjälpen är av begränsad nytta på trånga parkeringar.

Att dörrhandtagen utvändigt titt som tätt fryser fast och att ventilationen stundtals plötsligt sprutar in kalluft i kupén antyder också att bilen inte riktigt är utvecklad för nordiska vintrar.

Fortfarande i främsta ledet

Dessa irritationsmoment till trots känns nya Tesla Model 3 betydligt mer genomarbetad än den tidigare versionen. 

Den är mycket trevlig att köra, räckvidden är fantastisk och den bjuder på goda innerutrymmen för sin storlek. Dessutom är priset riktigt bra.

Tesla Model 3 ligger fortfarande i topp i segmentet - Foto: Marcus Berggren

Samtidigt är det lätt att reta sig på de något över-rationaliserade detaljerna som att ersätta viktiga sensorer med kameror, då detta helt enkelt fungerar sämre.

Kan man leva med dessa störningsmoment och den lite tråkiga detaljkvaliteten är nya Tesla Model 3 fortfarande en av de bästa elbilarna i sin klass.

Så släcker man en brinnande elbil

Betyg av Tesla Model 3: 4/5

Tesla Model 3 Long Range AWD (2023)
Motor: En elmotor på varje axel. Tesla specificerar inte effekt och vridmoment
Kraftöverföring: 1-stegad automatlåda, fyrhjulsdrift
Acceleration 0–100 km/h: 4,4 sek
Toppfart: 201 km/h
Elektrisk räckvidd: 629 km
Vikt: 1 828 kg
Mått (längd/bredd/höjd): 4720/1933/1441 mm
Pris: Från 609 170 SEK

Bil
stats