Experterna larmar: Sverige har för få elbilsladdare
Det svenska nätverket av elbilsladdare har förbättrats markant de senaste åren, men missar ändå EU-rekommendationerna med råge.
Gillar du artikeln?
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få fler artiklar som denna direkt i din inkorg - helt kostnadsfritt.
En ny kartläggning av det svenska laddnätverket har genomförts av Klimatkollen och 2030-sekretariatet.
Resultatet visar fördelningen av elbilsladdare är väldigt ojämn över landet, och att det finns långt färre laddare än vad det bör göra.
Så släcker man en brinnande elbil
Långt under EU-rekommendationerna
Enligt EU:s rekommendationer bör det finnas högst tio bilar i landet för varje elbilsladdare, men i Sverige är siffran nästan tre gånger så hög.
I genomsnitt går det nämligen hela 28 elbilar på varje laddare i vårt avlånga land.
På många håll i landet är det betydligt värre än så, eftersom 74 av Sveriges 290 kommuner uppfyller EU-rekommendationen och därmed drar ner snittet.
Det gäller särskilt kommunerna Sorsele och Älvdalen, som har fler laddare än registrerade elbilar.
I kommunerna Götene, Munkfors, Skinnskatteberg, Svenljunga och Åtvidaberg finns det däremot inte en enda offentlig laddplats.
Elon Musk: Kinesiska elbilar kommer “krossa” konkurrenterna
Befaras hämma elektrifieringen
Att många kommuner i Sverige ligger så pass efter med utbyggnaden av laddare befaras vara ett hinder för övergången till elbilar.
– I många kommuner har laddinfrastrukturen hamnat på efterkälken jämfört med antalet laddbara bilar. Det behöver bli tvärtom, för när tillgången till laddning är god kan fler ta steget från fossilbil till laddbil och därmed minska utsläppen, säger Ola Spännar som är medgrundare av Klimatkollen.
Toyota: Elbilar tar max 30 procent av marknaden
Laddare är en kritisk komponent
Att många tvekar inför att skaffa elbil på grund av knapphändig infrastruktur kan man förstå, och ute i världen finns det goda exempel på vad som händer när elbilarna ökar snabbare än antalet laddare.
I New York City har man enligt Inside EVs problem med långa laddköer, grundat i att staden har gett stora subventioner till förare som kör för taxi-appar som Uber och Bolt för att uppmuntra dem att byta till elbil.
Subventionerna har fått önskad effekt då tusentals förare har dragit nytta av subventionerna och bytt till elbil. Däremot har laddnätverket inte hängt med i den snabba omställningen, vilket har lett till dagliga köer på upp till 90 minuter på vissa av Teslas snabbladdare i staden.