Porsche Macan elbil
Porsche tar nya Macan in i elbilsåldern - Foto: Porsche

Porsche visar nya Macan som ren elbil

Porsche Macan är en av märkets mest populära modeller, och nu har man visat upp modellen som elbil i en helt ny generation.


Porsches populära suv Macan slutade säljas i Europa under 2023, och nu har man visat upp en ersättare.

Nya Macan är en ren elbil och kommer initialt att erbjudas i modellerna Macan 4 och Macan Turbo, som båda är fyrhjulsdrivna och har en effekt på 408 respektive 639 hästkrafter.

Sprinten från 0 till 100 avverkar Macan 4 på 5,2 sekunder och toppfarten ligger på 220 km/h. För Macan Turbo ligger motsvarande siffror på 3,3 sekunder och 260 km/h.

Ny plattform under skalet

Under skalet på nya Macan finner vi den nya PPE-plattformen som Porsche har tagit fram i samarbete med Audi.

Formspråket är med evolution än revolution - Foto: Porsche

Porsche var den första biltillverkaren som byggde en elbil med ett 800-voltssystem, vilket är något som även nya Macan bjuder på. Plattformen kommer bland annat också ligga till grund för de kommande Audi-elbilarna A6 och Q6, samt en helt eldriven version av Porsche Cayenne.

Batteriet är på 100 kWh och kan laddas med 270 kW på en 800-voltsladdare. Vid laddning på en 400-voltsladdare delar batteriet på sig och agerar som två 400-voltsbatterier, och kan då laddas med upp till 150 kW.

Den nya PPE-plattformen delas med Audi - Foto: Porsche

Hjulupphängningen både fram och bak är av multilänk-typ, och båda modellversionerna är som standard utrustade med luftfjädring och den aktiva fjärdingsstyrningen PASM.

Som tillval erbjuds bilen med fyrhjulsstyrning, där bakhjulen kan svänga med upp till fem grader.

BMW utreds för nytt dieselfusk i Tyskland

Ett bekant formspråk

På utseendefronten är det som ofta när det gäller Porsche en fråga om evolution över revolution.

Bilen påminner en hel del om sin föregångare i proportionerna, och ett flertal detaljer känns igen från andra Porsche-modeller.

Profilen känns igen från gamla Macan - Foto: Porsche

Bilen har växt något på både bredden och längden jämfört med gamla Macan, men huven är lägre tack vare att det inte längre finns en stor bensinmotor där under.

Toyota: Elbilar tar max 30 procent av marknaden

Ingen brist på skärmar

Interiören följer samma formspråk som på andra nyligen lanserade Porsche-modeller som nya Panamera och uppdaterade Cayenne.

Interiört finns det gott om skärmar - Foto: Porsche

Det betyder att växelväljaren sitter uppe på instrumentbrädan, och att det finns färre fysiska knappar än i äldre Porsche-modeller. Det finns dock fortfarande fysiska kontroller för bland annat ventilationssystemet och ljudvolymen.

Det innebär också att instrumenthuset utgörs av en böjd display, som kompletteras av en stor skärm i mitten. Som tillval kan man även få ännu en stor skärm framför passageraren, samt en heads-up-display framför föraren.

BMW gjorde gigantiska grillar redan på 30-talet

Leveranserna börjar i höst

Leveranserna av nya Porsche Macan väntas dra i gång under den andra halvan av 2024. 

Prismässigt börjar Macan 4 på 980 000 kronor, medan Macan Turbo har ett grundpris på 1 310 000 kronor.

Tre överkomliga alternativ till en Ferrari

Bil