Porsche visar uppdaterade Taycan – märkets snabbaste modell
Porsche Taycan får sin första stora uppdatering sedan lanseringen 2019, och blir på kuppen märkets snabbaste bil någonsin.
Gillar du artikeln?
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få fler artiklar som denna direkt i din inkorg - helt kostnadsfritt.
Den rejäla uppdateringen av Porsches första elbil Taycan har lanserats bara några dagar efter att man visade upp sin nya elbil Macan, och som väntat ligger fokus på prestanda.
Den kanske mest spektakulära siffran är 0 till 100-tiden på toppmodellen Taycan Turbo S, som ligger på bara 2,4 sekunder.
Porsche premierar prestanda
Den hiskeligt kvicka accelerationstiden är 0,3 sekunder snabbare än i gamla Taycan Turbo S, och är ett resultat av att effekten nu ligger på 952 hästkrafter.
Detta är knappt 200 hästkrafter mer än i den utgående versionen, och gör modellen till både den snabbast accelererande och mest effektstarka Porschen någonsin.
Längre fram väntas en ännu snabbare version av bilen lanseras, som i maskerad form redan har visat vad den går för genom att slå Teslas rekord för fyradörrars elbilar runt Nürburgring.
Det är inte bara toppmodellen som har blivit snabbare, då 0 till 100-tiden för instegsversionen har sjunkit med 0,6 sekunder till 4,8 sekunder.
Nya F1-teamet Stake visar sin nya bil – och stäms av staten
35 procent bättre räckvidd
Något som kan vara av mer relevans till vardags är att räckvidden också har förbättrats med upp till 35 procent jämfört med tidigare.
Den maximala räckvidden i den bakhjulsdrivna sedanversionen av Taycan ligger nu på 678 kilometer.
Den förbättrade effektiviteten beror till stor del på en helt ny drivlina, med en ny motor på bakaxeln som bjuder på upp till 109 hästkrafter mer effekt än tidigare.
Man har också bland annat uppdaterat programvaran, samt monterat en ny mer effektiv luftvärmepump och ett större batteri.
Range Rover-kunder rasar – nekas försäkring i huvudstaden
I framkant på laddfronten
Även laddningen har förbättrats, och den maximala laddningseffekten ligger nu på 320 kW i stället för 300, och man har även breddat det spann där bilen laddar som snabbast.
Detta gör bilen till en av de snabbast laddande på marknaden.
Trots att batteriet har växt från 93 till 105 kWh ska man i teorin kunna ladda från 10 till 80 procent på bara 18 minuter, vilket är mindre än halva tiden jämfört med den gamla bilen.
Bilen har även fått sig ett lyft på chassifronten, och alla versioner av Taycan är nu som standard utrustade med adaptiv luftfjädring.
På de fyrhjulsdrivna modellerna erbjuder man även systemet Porsche Active Ride, som ska lyckas med konststycket att göra bilen både mer komfortabel och snabbare genom kurvorna.
Norsk Tesla kraschade i havet – räddades av bastuflotte
Taycan är sig lik
Trots de stora uppdateringarna under skalet är Taycan i stort sett oförändrad till det yttre, och kommer fortfarande att erbjudas i versionerna sedan, Cross Turismo och Sport Turismo.
Tittar man närmare ser man dock att stötfångarna är nya både fram och bak, och att designen på den LED-ramp som utgör bakljusen har uppdaterats.
Framlyktorna är också nya, och är av en ny HD-Matrix-typ, och bilen ska vara mer aerodynamisk än tidigare.
Interiört har bilen uppdaterats med nya displayer med ett nytt gränssnitt, där den nya generationen av Apple Carplay är integrerad i MMI-systemet.