Begagnade elbilar att undvika – kommer tappa mest i värde
Värdeminskning drabbar inte bara nya elbilar. Kvdbil har uppskattat hur mycket 10 begagnade elbilar kommer att tappa i värde.
Gillar du artikeln?
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få fler artiklar som denna direkt i din inkorg - helt kostnadsfritt.
Den senaste tiden har många elbilar upplevt branta värdetapp, och vissa modeller har enligt Kvdbil nästan tappat halva sitt inköpspris på bara tre år.
Att en bil redan har tappat mycket i värde betyder inte att den är immun mot stora värdetapp även i framtiden, även om dessa troligtvis kommer att vara mindre i kronor och ören.
Kvdbil tagit fram prognoser över hur några populära modeller kommer att stå sig framöver.
Elbilen som tappat mest i värde – Audi och Nissan i botten
Nissan och Audi har tappat mest
I sin undersökning tittade Kvdbil på elbilar från 2021, och de två stora syndarna när det gällde vädetapp under de första tre åren var Nissan Leaf E+ 62 kWh och Audi e-Tron quattro 55.
Nissan Leaf hade minskat hela 44 procent i värde sedan den var ny, vilket var mer än någon annan modell. Audi e-Tron hade tappat mest räknat i kronor med ett tapp på 415 900 kronor.
Elbilarna som hade hållit sitt värde bäst var storsäljaren Volkswagen ID.4 som hade tappat bara 18 procent, följt av Tesla Model 3 med ett tapp på 21 procent.
Så påverkas ditt humör av att köra elbil
Leaf fortsätter att tappa
När man tittar på vilka bilar som väntas tappa mest i värde under de kommande tre åren, efter att ytterligare 4 500 mil har lagts på mätaren, är det fortfarande Nissan Leaf som ligger sämst till.
Den uppskattas tappa 37 procent av vad den är värd i dag under de kommande tre åren. På andra plats finner vi Renault Zoe, som väntas tappa 35 procent.
Audi e-Tron väntas inte längre ligga i topp vad gäller värdeminskning med ett tapp på 30 procent.
Statistiken visar: Fyrhjulsdrift mindre säkert på vintern
En otippad vändning
För de flesta modellerna väntas värdeminskningen trappa ner, och vara lägre under de kommande tre åren än under bilarnas första tre år på vägarna.
Detta gäller dock inte Volkswagen ID.4, Tesla Model 3, Seat Mii och Volvo XC40 Recharge, som var de fyra modeller som procentuellt sett tappade minst värde under sina tre första år.
De tappade mellan 18 och 27 procent under sina första år, och väntas tappa mellan 28 och 25 procent under de kommande tre åren.
Att byta batteri i en elbil är dyrt: Hur lång är livslängden?
Här är hur mycket de begagnade elbilarna väntas tappa i värde
Bilmodell | Pris idag efter 3 år och under 4 500 mil (kronor) | Uppskattat pris om 3 år och 4 500 mil (kronor) | Värdeminskning |
Nissan Leaf E+ 62 kWh | 257 900 | 163 500 | 37 procent |
Renault Zoe 52 kWh | 214 900 | 139 800 | 35 procent |
Seat Mii Electric Plus 36,8 kWh | 199 900 | 130 500 | 35 procent |
MG ZS EV Luxury Panorama 45 kWh | 224 900 | 147 300 | 35 procent |
Volkswagen ID.4 Pro Performance 77 kWh | 429 000 | 289 900 | 32 procent |
Tesla Model 3 Long Range facelift (Autopilot) | 499 900 | 345 200 | 31 procent |
Audi e-Tron quattro 55 Proline | 554 900 | 389 900 | 30 procent |
Volvo XC40 P8 AWD Recharge | 509 500 | 365 000 | 28 procent |
BMW i3s Comfort Advanced | 309 000 | 222 200 | 28 procent |
Kia e-Niro Advance 64 kWh | 329 900 | 237 400 | 28 procent |